הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ח''כ דני עטר לשר החקלאות: ''לעצור את ירידת מחיר המטרה של החלב''


במתווה לוקר, אותו מקדמת הממשלה מזה מספר שנים, הוסכם על הגדלת משקי החלב ליעד של 700,000 ליטר בממוצע ובמקביל הורדה הדרגתית של מחיר המטרה לרפתן עבור ליטר חלב. ההורדה נמשכת, אך המשק המשפחתי הממוצע לא מגיע ליעד הליטרים שנקבע במתווה, דבר שמביא משקים רבים לסף פשיטת רגל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  18-07-2015



רפת חלב בערבה, צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

חה"כ דני עטר (המחנה הציוני) קורא לשר החקלאות אורי אריאל לעבור מרפורמה המושתתת על החקלאים לחקלאות מסובסדת. עטר אמר את הדברים בהצעה דחופה לסדר שהגיש במליאת הכנסת בנושא ירידת מחירי המטרה של החלב - המחיר לליטר גולמי אותו מקבל הרפתן מהמחלבות. להצעתו הצטרפו ח"כ חיים ילין (יש עתיד) וח"כ יצחק וקנין (ש"ס).

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

כזכור, ועדת היישום שקובעת את מחיר המטרה של החלב, הודיעה בסוף חודש יוני 2015 כי מחירו יעמוד ברבעון הקרוב על 1.97 ₪. ''המצוקה החריפה של החקלאים, ובמקרה הזה הרפתנים, הביאה אותי להעלות על סדר יומה של הכנסת הצעה דחופה לסדר בנושא ירידת מחירי המטרה בחלב, דבר שמביא משקים רבים לסף סגירה ופשיטת רגל.'' אמר חה''כ עטר.

בדיון במליאה אמר עטר: "כשאנו מדברים על משקי החלב, מדובר ברוב המקרים במשק המפרנס שתי משפחות או יותר, את משפחת האב ומשפחת הילד או הילדים, אשר כל פרנסתם תלויה ועומדת על הרפת. אם נחשב את ההכנסה לפי שעה של הרפתנים, כיום הם מכניסים פחות משכר מינימום על עבודתם הקשה. מצב זה מביא משקים רבים לסף סגירה ופשיטת רגל. הבעיה היא שמחיר המטרה לא משקף את הרווח של החקלאי, אלא רק את עלויות הייצור ולא לוקח בחשבון השקעות בהווה ובעתיד. המצוקה החריפה של החקלאים, ובמקרה הזה הרפתנים, הביאה אותי להעלות את הנושא באופן דחוף על סדר יומה של הכנסת".

כחלק ממתווה לוקר, אותו מקדמת הממשלה מזה מספר שנים, הוסכם על הגדלת משקי החלב ליעד של 700,000 ליטר בממוצע ובמקביל להוריד בהדרגה את מחיר המטרה, שהוא המחיר אותו מקבל הרפתן עבור ליטר חלב. נוצר מצב בו ההורדה ההדרגתית במחיר המטרה ממשיכה בהתאם למתווה, אך המשק המשפחתי הממוצע לא מגיע ליעד הליטרים שנקבע במתווה לוקר, בין השאר בגלל הורדת המכסים ופתיחת השוק לייבוא ולמוצרי חוץ. זאת בניגוד להסכם החתום בין הממשלה לרפתנים בו התחייבה הממשלה לפתוח את השוק לייבוא רק לאחר 4 שנים, ולאחר מחקר שוק שבוחן את מידת הפגיעה במשק הפרטי.

''זה לא סוד שהחקלאות בקריסה ומספר החקלאים הולך ומצטמצם באופן כזה שמערער על הסדר שהיה קיים עוד לפני שהמדינה קמה. הגיע הזמן להבין שחקלאות היא ערך קיומי, ערך חקלאי, ערך למדינת ישראל! החקלאים מהמושבים והקיבוצים הם התורמים הכי גדולים למדינת ישראל בכל פרמטר, בגיוס לצה"ל ושירות לאומי, בתשלומי מיסים ועוד, ודווקא הם הכי מופקרים.'' אמר חה''כ עטר.

בדיון במליאה התחייב שר החקלאות אורי אריאל לקדם את נושאי החקלאות שהעלה עטר, והפנה אצבע מאשימה לאוצר שהפסיק את השיחות באשר לרפורמות שמעוניין אריאל לקדם.