הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ישראל שולחת תגבורת של דבורים ליפן


יפן מתמודדת לאחרונה עם תופעה של מוות המוני של דבורים, כתוצאה משימוש בחומרי הדברה נגד מזיקים המפוזרים בשדות האורז. דבורי הבומבוס שגודלו ע''י ביו-בי מקיבוץ שדה אליהו אינן מייצרות דבש, אלא מיועדות לביצוע האבקה בלבד והן משרתות כבר מספר שנים את החקלאים בישראל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  18-07-2015



דבורי בומבוס בתוך קופסאות בחממת עגבניות בערבה, צילום: שלומית קידר

ישראל החלה לשלוח ליפן דבורים המבצעות האבקה בגידולים חקלאיים, אשר יסייעו ליפנים להתגבר על מחסור חמור בדבורים, אשר החריף לאחרונה כתוצאה משימוש בחומרי הדברה נגד מזיקים בשדות האורז במדינה.

אנשי ביו-בי בקיבוץ שדה אליהו, שמטפחים ומשלחים את הדבורים, דואגים להבטיח למלכה ולפועלות טיסה נוחה ככל האפשר. הדבורים טסות בתוך כוורות מאווררות, כשבכל אחת מלכה מופרית יחד עם חמישים פועלות שדואגות לכל מחסורה. כל כוורת מצוידת בשקית קטנה של מי סוכר שמשמשת צידה לדרך עם מתקן שתיה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

עם הגעתן ליפן, נשלחות הדבורים לחממות של חקלאים בכל רחבי המדינה ומבצעות את פעילות האבקת גידולי הירקות, ההכרחית להשגת היבולים. הדבורים מקיבוץ שדה אליהו הן בעלות מזג נוח ולא נוטות לעקוץ ולכן החקלאים היפנים יכולים לעבוד לצידן בחממות ללא חשש.

דבורי הבומבוס של ביו-בי אינן מייצרות דבש, אלא מיועדות לביצוע האבקה בלבד והן משרתות כבר מספר שנים את החקלאים בישראל. הדבורים הותאמו לבצע את עבודתן גם כשמזג האוויר מתקרר וגם בתנאי גשם ועננות מוגברת, לעומת דבורי הדבש שאינן פעילות בתנאים כאלה ומעדיפות להתכנס בתוך הכוורת. תוך כדי שאיבת הצוף, הן מנערות את הפרח ובכך תורמות לפיזור האבקנים .יתרונן שהן נוטות להשאר בתוך המבנה הסגור של החממה ולא יוצאות החוצה לרעות בשדות זרים.

תופעת העלמות הדבורים היא כלל עולמית. בעשר השנים האחרונות נעלמו כשליש מהדבורים בעולם כתוצאה ממגוון סיבות, ביניהן - הצטמצמות שטחי הרעיה של הדבורים כתוצאה מבנייה מואצת, שימוש בחומרי הדברה בחקלאות, תקשורת סלולרית שמשבשת את חוש הניווט שלהן ועוד.  בדיקה שערך משרד החקלאות היפני גילתה שמקרים רבים של מוות דבורים התרחשו כאשר דבורים שנחשפו לחומרי הדברה בעת החיפוש אחר צוף, חזרו לכוורת וכך גרמו להרחבת היקף ההרעלה.