הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פיתוח ישראלי חדש: העשרת מזון בכמות גבוהה של חלבון


חוקרים ישראלים הצליחו להעשיר סוגי קטניות ומספוא לבעלי חיים בכמות גבוהה של חלבון שיעשיר את הבשר והעוף בחומצות אמינו חיוניות. הפיתוח צפוי לסייע במשבר המזון ובתת תזונה באסיה. למרות שהפיתוח מיושם בהצלחה במדינות בעולם, בישראל ישנם קשיים ליישם אותו בשל האיסור בשימוש בהנדסה גנטית

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  18-07-2015



צילום: משרד המדע

צריכת הבשר בעולם עומדת בממוצע על כ-308 מיליון טון בחודש, ואולם, הצריכה המוגברת פוגעת בסביבה, מביאה לעליית מחירים ויש לה השלכות על בריאותנו. כעת, פיתוח ישראלי חדש יאפשר לאכול פחות בשר ועוף, אך לקבל מהם יותר ערכים תזונתיים.

הפיתוח של קבוצת מחקר בראשות פרופ' רחל אמיר ממרכז ידע גליל עליון שבתמיכת משרד המדע, משפר את ערכו התזונתי של מספוא החיות על ידי העשרתו בחלבון ובחומצות אמיניות, ובכך הופך את בשר הפרה או העוף לעשיר יותר בערכים אלו. כאשר תהליך ההזנה של בעלי החיים מתייעל ומוזל, מחיר הבשר, העוף, החלב והביצים צפוי גם הוא לרדת.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

קבוצת החוקרים מצאה דרך חדשנית להעשיר גם קטניות כגון חומוס וסויה, בכמות גדולה יותר של חלבון ובחומצות אמיניות חיוניות מסוימות. בזן הסויה החדש אשר גדל כיום בסין, יש למעלה מ-44% של חלבון - 10% אחוזים יותר בהשוואה לשיעור החלבון המקורי. "בשימוש בטכנולוגיה של הנדסה גנטית הצלחנו להגיע לתוצאות שאיש לא הצליח להשיג בשיטות מסורתיות של טיפוח זנים והכלאות", אומרת פרופ' אמיר.

הפיתוח מיושם כעת בהצלחה לראשונה בסין וצפוי להתרחב בקרוב גם להודו, מדינות שבהן יותר מ-300 מיליון איש סובלים מתת-תזונה. מאחר שבמצב של תת תזונה המחסור בחומצות אמיניות חיוניות וחלבונים הוא קריטי, הפיתוח משמעותי במיוחד במדינות אלו.

"תזונה צמחית שמבוססת על חלבון שאין בו די מתיונין זה כמו להטעין מדפסת צבעונית שוב ושוב במחסניות דיו שאין בהן די מצבע יסוד חיוני אחד", מסבירה פרופ' אמיר. "מרגע שאוזל אותו צבע, המדפסת מפסיקה להדפיס ויתר הצבעים במחסנית פשוט מתבזבזים. חוסר בחומצת אמינו מסוימת במזון עלול להביא לפגיעה פיזיולוגית קשה בתפקוד של איברים ושל הגוף כולו".

מחירי הבשר, העוף, הביצים והחלב המריאו ב-20 השנים האחרונות בשל הגידול בביקוש. אחד הגורמים המרכזיים המשפיעים על מחירו היקר של הבשר בעולם אשר הופכים אותו למוצר קשה להשגה לאוכלוסיות חלשות, הוא העלות הגבוהה של הזנת בעלי החיים. הגורם המגביל הוא כמות ואיכות החלבון במזון הצמחי שניתן לחיות המשק, המהווה את המרכיב העיקרי בבשר ובמוצריו. את אותו הפתרון שיישמו בקטניות, יישמו החוקרים באופן דומה גם בצמח האספסת המשמש מזון לחיות משק.

למרות שחוקרי מרכז ידע גליל מצאו פתרון חדשני שמיושם בהצלחה במדינות בעולם, הם נתקלים בקשיים ליישם את הטכנולוגיה בישראל בשל הרגולציה האירופית האוסרת שימוש בהנדסה גנטית בצמחי מזון. החוקרים מקווים שבזכות מרכזיותם של סין והודו בכלכלה העולמית, יביא יישום הפיתוח בהן לירידה בעלויות הבשר והעוף בעולם כולו. ​