הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הפתרון לסכנת קריסת המצוק בחוף אשקלון


לקו החוף באשקלון ההולך ונעלם ולסכנת קריסת הצוקים בחוף, נמצא לאחרונה פתרון יצירתי - תותחי חול היורים כמאה אלף מטרים מעוקבים - כדי להרחיב את רצועת החוף. הצצה ראשונה לפרויקט חרום מיוחד לשיקום צוקי חוף הים באשקלון

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  23-07-2015





העבודות לחיזוק המצוק בחוף אשקלון החלו השבוע באמצעות אוניה המזרימה חול לכיוון החוף.  חוף הים התיכון, מזיקים בדרום עד ראש הנקרה בצפון, משתרע על פני כ- 190 ק"מ. לאורך קטע חוף בן כ- 45 ק"מ, בין אשקלון לחדרה, מתנשא מצוק כורכר לגובה של כ-10 עד 50 מטר. מצוק החוף מתמוטט ונסוג מזרחה בתהליך המתמשך כבר שנים רבות. באזור אשקלון המצוק עלול לאבד עד כמטר מגובהו כאשר מתרחשת סערה חורפית, ובבכל שנה הוא מאבד כ-40 עד 50 סנטימטרים והתמוטטותו מסכנת חיי אדם וגורמת לנזקים במיליארדי שקלים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לפני מספר שבועות ביקשה חברת החשמל היתר מהמשרד להגנת הסביבה להוציא חול מהים ליד תחנת הכוח רוטנברג שבאשקלון על מנת להעמיק את מעגן הספינות שפוקדות אותו ולהטיל את החול בים. בעקבות דרישת השר הודיע המשרד לחברת החשמל כי את החול, בכמות של כ-80 אלף קו"ב, עליה להחזיר לחוף אשקלון, אל מקומו הטבעי. תוך זמן קצר החלו השבוע העבודות בניהול החברה הממשלתית להגנות מצוקי הים התיכון והחול, ששייך לחוף אשקלון, חוזר אליו, מחזק את המצוק ומצמצם את הסכנה הסביבתית ואת הסכנה לחיי אדם.

השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, הגיע אתמול בליווי בכירי המשרד להגנת הסביבה וראש עיריית אשקלון, איתמר שמעוני, לצפות בעבודות לחיזוק מצוק חוף אשקלון. זהו השלב הראשון בפרויקט הצלת המצוק שהחל באשקלון וימשיך למקומות נוספים ברחבי הארץ.

"מדינת ישראל חייבת לנצח את הביורוקרטיה. אם לא היינו מנצחים כאן החול שמציל כעת את המצוק היה נזרק לריק במעמקי הים. כששמעתי שחברת החשמל מתכוונת לקחת את כל החול שהצטבר אצלה בתחנת הכח באשקלון ולהטיל אותו בעומק הים הבהרתי שלא ניתן לזה לקרות – לא נראה חלמאות כזאת ונעבור על זה בשקט. החול של אשקלון אמור להציל את חופי אשקלון."