הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


עצי המשמש חוזרים לערבה לאחר 40 שנה


מטעי פירות הקיץ עושים קאמבק לערבה התיכונה, 40 שנה לאחר שנעקרו משם, והמשמש יגיע למדפים מדי שנה כבר בחודש מרץ. בתום שנת השמיטה יינטעו באזור עין יהב עצי משמש ואפרסק, שאליהם יצטרפו כנראה בהמשך גם שזיפים ונקטרינות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  26-07-2015



צילום: Fir0002 - נוצר על ידי מעלה היצירה ויקישיתוף

בשורה לאוהבי המשמשים: העונה הקצרה של הפרי הקיצי מתארכת, והמשמש יגיע למדפים מדי שנה כבר בחודש מרץ, עוד לפני חג הפסח. זאת הודות לקאמבק שעושים עצי הפרי למושב עין יהב, 40 שנים לאחר שנעקרו משם.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

עם עלייתם של המתיישבים הראשונים לקרקע בערבה התיכונה בתחילת שנות ה-50, ניטעו באזור גם עצי פרי שונים, אולם הם התקשו לגדול ולהתפתח בשל המים המליחים באזור, וכך נעלמו לטובת גידולי הפלפל.

''לאחר ניסויים רבים הצליחו כעת החקלאים והחוקרים לפתח זנים של עצי פרי המסוגלים להתמודד עם המליחות באמצעות כנות עמידות'', מסביר אגרונום אגודת עין יהב רמי שדה. ''בתום שנת השמיטה יינטעו באזור עין יהב עצי משמש ואפרסק, שאליהם יצטרפו כנראה בהמשך גם שזיפים ונקטרינות. הנטיעות יתפרסו בשלב הראשון על שטח של 50 דונם ויורחבו מדי שנה''.

האקלים המיוחד של הערבה בחודשי החורף מאפשר לחקלאים לגדל פירות וירקות גם בעונות בהן הם אינם גדלים במקומות אחרים, וכך יבולי פירות הקיץ צפויים להקדים בחודשים את הבשלת הפרי בשאר אזורי הארץ. הרחבת מטעי הפירות בשנים הבאות תאפשר יצוא לאירופה, ותהיה תחליף טוב לענפי ירקות שהביקוש להם ירד בחו"ל.