הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מפלפלים - למשמשים, אבטיחים ושעועית תאילנדית


החקלאות בערבה עוברת מהפך בעקבות הפסדים כבדים שנגרמו לחקלאים כתוצאה משינויים בשוק התוצרת החקלאית. במקום הפלפלים שמזוהים כל כך עם הערבה, עוברים החקלאים לגידולים חדשים, שיקדימו את עונת השיווק הרשמית, זאת הודות לטמפרטורות הנוחות באזור זה בעונת החורף

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  09-08-2015



אבטיחים בחממות בערבה, צילום:  עין יהב

חקלאי הערבה משנים כיוון: ענף הפלפלים בערבה סובל כבר שנים רבות משחיקה מתמדת. חקלאים רבים מדי נכנסו לענף ועודף ההיצע הביא לתחרות קשה המאפשרת למשווקים להפעילעל החקלאים לחץ להורדת התמורה שהם מקבלים על הפלפלים שלהם. מי שלא יסכים למכור במחיר זול, לא ימכור בכלל והמשווקים ימצאו חקלאי אחר מבין רבים שיסכים למחיר הזול.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בימים אלה מתחילה עונה חקלאית חדשה בערבה ו- 30% ממגדלי הפלפל החליטו לעבור לענפי חקלאות אחרים. לדברי רמי שדה, חקלאי מעין יהב, החקלאים מוכנים להשקיע בזנים המבשילים בפרק זמן ארוך יותר מהפלפל, שמוכן לשיווק לאחר שלושה חודשים בלבד מהשתילה. ''הפלפל הוא גידול טוב שעונה על רצוננו לשווק את התוצרת בפרק זמן מהיר. לכן כדי לא לחזור על כניסה לענפים קיימים ושוב להגדיל את ההיצע, אנו בוחרים בזנים חדשים שאין בהם תחרות, או זנים שאנו מצליחים לגדל מחוץ לעונה וכך משיגים בלעדיות בשוק'' אומר שדה.

הודות לטמפרטורות הנוחות בעונת החורף באזור בערבה, פירות הקיץ יכולים להבשיל כבר בחלקו האחרון של החורף. ''לפני 40 שנה היה ניסיון לנצל את האקלים לטובת ייצור בלעדי של פירות קיץ עוד בחודש מרץ, אולם המים המליחים באזור הכריעו את בריאות העצים שנעלמו לטובת גידולי פלפל. לאחר ניסויים רבים הצלחנו לפתח זנים של עצי פרי המסוגלים להתמודד עם המלח באזור. כעט ניטע עצי משמש ואפרסק שאליהם יצטרפו בהמשך גם שזיפים ונקטרינות שיבשילו מוקדם משאר הארץ ויהיו פירות הקיץ היחידים בשוק לפני תחילת העונה הרשמית. זן נוסף שנכנס לעין יהב הוא שעועית תאילנדית. האקזוטיות של הזן במראה ובטעם תבדל אותו משאר סוגי השעועית על המדפים''.

בין הגידולים החדשים של עין יהב המחליפים את חממות הפלפל

אבטיח אישי: אבטיח קטן במנה אישית של 3 ק"ג, יהיה חלופה ל"מפלצות" במשקל 10 ק"ג שאנו רגילים לסחוב. האבטיח ישווק בתום עונת הקיץ ויאפשר לחובבי האבטיחים שנאלצו להיפרד מהעונה להנות מהפרי לעוד מספר שבועות. הוא שונה מזני האבטיח המוכרים לנו ולא רק בגודלו. האבטיח מכיל רמות סוכר של 12%, זאת לעומת אבטיח רגיל בשיא הקיץ שנחשב לטוב מאוד אם הוא מכיל 10% סוכר.


שעועית תאילנדית, צילום: עין יהב

שעועית תאילנדית: שעועית מזן תאילנדי שתרמיליה מגיעים לאורך של 45 ס"מ. השעועית גדלה בשיטת ההדליה כדי לשפר את מראה התוצרת ולמנוע צלקות וסימני שחיקה, הנוצרים מהגידול בשטח.


צילום: Fir0002 - נוצר על ידי מעלה היצירה ויקישיתוף

משמש: בשורה לאוהבי המשמשים, העונה הקצרה של הפרי הקיצי תקדים בערבה והמשמש יגיע למדפים כבר בחודש מרץ. זאת לאחר שעצי פירות הקיץ עושים קאמבק בערבה ארבעים שנים לאחר שנעקרו משם.


חצילים ללא גרעינים בחממות בערבה, צילום: עין יהב

חציל ללא גרעינים: דור חדש של חצילים ללא גרעינים שהגיע מספרד. מצטיין במראה חיצוני מושך, מבנה נאה וצבע שחור מבריק. הגרעינים שמוסיפים מרירות לטעמם של החצילים ולכן נאלצנו תמיד לנסות לנחש את כמות הגרעינים לפי משקל החציל או מראהו. מעתה נוכל לקנות את החצילים ללא חשש. בנוסף, החצילים בעלי אורך חיי מדף של שבועיים ואפשר יהיה לבשל או לטגן אותם בתוך מספר ימים מיום הקניה ללא חשש.