הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


החקלאים נגד חוק ההסדרים: יפגינו מחר מול משרד החקלאות


מאיר צור יו''ר התאחדות חקלאי ישראל: ''אנו עושים את הדבר הקשה ביותר והוא להפגין בתוך הבית שלנו - משרד החקלאות''. מזכ''ל התנועה הקיבוצית: ''משרד החקלאות יישר קו והצביע בעד רפורמות כוחניות, המובאות כמחטף בחוק ההסדרים. החקלאים בישראל מרגישים מרומים מהתנהלותו של המשרד''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  09-08-2015



הפגנת החקלאים בשבוע שעבר, צילום יעל ברניר - דוברת מועצת מגידו

מאות חקלאים יפגינו מחר (ב') בבוקר מול משרד החקלאות במחאה על חוק ההסדרים. מהתאחדות חקלאי ישראל שארגנה את ההפגנה, נמסר כי החקלאים ייצאו להפגנה לאחר ששר החקלאות אורי אריאל ומנכ"ל המשרד שלמה בן אליהו לא הורידו את כל הסעיפים החקלאיים בחוק ההסדרים בענפי הצאן והפטם לקראת הצבעת הממשלה על התקציב.

''מאות משפחות ואלפי חקלאים יסגרו את משקיהם החקלאיים וימצאו עצמם מובטלים וללא כל פרנסה, בעיקר בפריפריה ובגבול הצפון זאת מבלי שהצרכן ירוויח משהו'' אומרים בהתאחדות ומוסיפים כי המשרד לא פעל להכניס לחוק ההסדרים גם את הסעיפים הקשורים לעובדים הזרים - ביטול מס המעסיקים, הפחתת עלויות החקלאי המעסיק עובדים זרים בגין מגורים והחזרת נקודות הזיכוי לעוסקים בחקלאות, כפי שהובטח לעשות. כמו כן דורשים החקלאים לטפל בנושא פערי התיווך הגבוהים הפוגעים בחקלאים, זאת במסגרת קידום החוק שמסדיר את פערי התיווך.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

החקלאים יגיעו להפגנה שתחל בשעה 09:30 מול משרד החקלאות בשיירות איטיות בשני צירים - כביש 6 בצפון ובדרום. באזור צפויים שיבושי תנועה. החקלאים יבואו עם חולצות כתומות ושלטים עליהם נכתב: "יהודי לא עוקר חקלאי" ו"יהודי לא הורס חקלאות".

בהתאחדות חקלאי ישראל מתריעים כי משרד החקלאות אינו מבין את גודל השעה וכי במידה ובמשרד לא יתעשתו, בעוד כ- 10 שנים לא יהיו עוד חקלאים בארץ "אנו מאוכזבים. מאוכזבים מאוד'' אומר מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור''. התקווה הייתה גדולה ולכן גם האכזבה גדולה. אנו עושים את הדבר הקשה ביותר והוא להפגין בתוך הבית שלנו - משרד החקלאות, שאינו מבין את גודל השעה. אנו לא ניתן יד לחיסול ענפים חקלאיים שלמים במחטף הכוחני שעושה חוק ההסדרים. אנחנו נמצאים בקרב על הבית, על הפרנסה של אלפי חקלאים. לא נוותר עד שיורדו כלל הסעיפים החקלאיים בחוק ההסדרים ויוכנס נושא העובדים הזרים.''

צור הוסיף ואמר: ''אני סמוך ובטוח כי אם אורי אריאל היה מחליט להציל את החקלאים ולהוציא את כלל הסעיפים החקלאיים במסגרת חוק ההסדרים הוא היה עושה זאת בהינף יד. אנחנו בעד רפורמה בחקלאות אבל לא רפורמה במסגרת חוק ההסדרים, אלא במסגרת הסכם ארוך טווח ל-15-20 שנה אשר יסדיר את כלל נושאי החקלאות".

"ההורדה במחירים לצרכן תתבטא במספר אגורות בלבד אל מול ההשלכה לחקלאי שהוא וכל בני משפחתו יאבדו את פרנסתם והכל בשביל ייבוא פרוע. מה עוד שההשלכות יהיו ברורות - הייצור והעיבוד ירוכזו במספר ידיים מצומצם ולמעשה את החקלאים יחליפו מונופולים גדולים'' אומר צור.

מרומים מהתנהלות משרד החקלאות

מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר: "החקלאים בישראל מרגישים מרומים מהתנהלותו של משרד החקלאות. רק לפני פחות מחודש הוא הגיע לכנס חירום שנערך בכנסת ודאג לומר מילים המבטאות דאגה ורצון לסייע לחקלאים. לצערנו השבוע הוא יישר קו עם מדיניות אנטי והצביע בעד רפורמות כוחניות, המובאות כמחטף בחוק ההסדרים. זוהי יריקה בפרצופם של החקלאים, כאשר אין ברפורמות הללו כל בשורה צרכנית, אלא מכת גרזן על פרנסתם של עשרות אלפי חקלאים וחיסול אמצעי ייצור עבור יישובים שלמים הפריפריה. אי אפשר להסכים להתנהלות שכזו. החקלאים בישראל מייצגים ערכים נעלים של התיישבות, איכות סביבה וריבונות, ולכן יש להפסיק להסתכל על החקלאות בצורה מעוותת, ובמקום זאת לשבת ולהגיע למתווה מוסכם לדורות הבאים, שיגדיר את מקומה של החקלאות בישראל".

בנושא פתיחת השוק לייבוא תוצרת חקלאית אומרים בהתאחדות חקלאי ישראל כי משמעה "שוק פרוע בענף" שכן כיום המחיר מפוקח ופתיחת הייבוא תביא לכך שלא יהיה ניתן לשלוט על המחירים. מה עוד שיש לכך השלכות לטווח הארוך, במידה ויוכרזו סנקציות בינלאומית על מדינת ישראל, או לחלופין מחלות בבעלי חיים - לא יהיה עוד שוק מקומי להסתמך עליו.

ההפגנה מחר מתקיימת לאחר שבשבוע שעבר הפגינו החקלאים בארבעה צמתים מרכזיים בארץ נגד חוק ההסדרים. למחרת אישר הקבינט החברתי-כלכלי את רוב הסעיפים בחוק ההסדרים שנכללים בתקציב המדינה, לרבות הסרת חסמים בתחום יבוא מזון, רפורמות בענפי חקלאות שונים, האצת חיבור מפעלי תעשייה לרשת הגז ועוד. הוסכם בין משרד החקלאות למשרד האוצר כי נושא הביצים, דגים, ירקות ופירות לא ישונו בחקיקת בזק אלא ידונו עם משרד האוצר בשיתוף משרד החקלאות והחקלאים.

מזכ''ל תנועת כפרי האיחוד החקלאי, עו"ד דודו קוכמן אומר היום: ''לצערנו, במקום להוביל מדיניות, מושפע שר האוצר מאגף התקציבים שבשנים האחרונות פועל ללא לאות לפגוע בחקלאים ובחקלאות. היה מצופה שלאור הכרזותיו לפני הבחירות יבוא משה כחלון עם גישה אחרת. אם הגזרות שבחוק ההסדרים יעברו יזכר משה כחלון לדראון עולם כמי שהרס את החקלאות הישראלית. באיחוד החקלאי קוראים לחקלאים לשנות את שם משפחתם לאריסון, לתשובה או לעופר. כי עם טייקונים לא מתעסקים''.