הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חקלאים בנגב שוקלים לוותר על זריעת 15 אלף דונם ליצוא


החקלאים קוראים לממשלה להקנות רשת ביטחון ליצואנים עד שיחלוף משבר האירו. השי רובין, מנכ"ל מפעלי חבל מעון: ללא יצירת רשת ביטחון נוותר בעונה הקרובה על זריעת כ-15 אלף דונם של שדות הנגב המערבי. פרנסתם של אלפי בתי אב בעוטף עזה וביישובים הסמוכים בסכנה

פורטל החקלאות הישראלי  26-5-2010


המשבר החריף באירופה וההתדרדרות בשער האירו עלולים לגרום לכך שבעונה הקרובה שטחי חקלאות נרחבים בנגב המיועדים ליצוא, יוותרו שוממים ומקור פרנסתן של אלפי משפחות יגדע, כך אומר היום השי רובין, מנכ"ל התאגיד החקלאי "מפעלי חבל מעון" - יצואני הירקות ותפוחי האדמה הגדולים בישראל.

לדברי רובין, הירידה החריפה בשער האירו פגעה באופן קשה בהכנסות החקלאים. "מדובר בענף שפועל על מרווחים לא גדולים וירידה פתאומית וחדה כל כך בשער החליפין הופכת בבת אחת עונה מוצלחת להפסד. השוק המקומי אינו ערוך לקלוט כמויות גדולות של תוצרת חקלאית שהיתה מיועדת ליצוא".

בקרוב ידרשו החקלאים לקבל החלטות על היקפי המזרע לעונה הבאה, ובמצב הנוכחי "לא נוכל לקחת על עצמנו את הסיכון שתנודות נוספות במטבעות יגרמו לנו להפסדים כבדים. בכוונתנו לעקוב אחר הנעשה בשווקים, לערוך התייעצויות עם חברת אגרקסקו, שבאמצעותה אנחנו מייצאים, ולקבל החלטות קשות" אומר רובין

עוד הוא מוסיף, כי התמשכות המשבר תגרום לכך שקיבוצי חבל מעון יצמצמו את היצוא לאירופה בכ-30%. המשמעות היא ויתור על זריעה של כ-15 אלף דונם בנגב המערבי שישארו מוברים.

צריך לזכור שהירידה בשער האירו איננה הבעיה היחידה. גם שערה של הלירה שטרלינג ירד משמעותית ואילו הדולר ירד עוד טרם פרוץ המשבר העולמי, אומר רובין. גם רוסיה שהיא שוק יצוא חשוב שלנו סובלת מזעזועים בשער הרובל.

מנכ"ל מפעלי חבל מעון מסר שבעבר כששער המטבע האירופי היה בשפל, ממשלת ישראל התגייסה לעזרת החקלאים באמצעות רשת ביטחון וסיוע ליצואנים. צעדים חשובים אלו אפשרו לעבור את התקופה הקשה וסיפקו לנו מרווח נשימה עד להתאוששות השווקים.

רובין קרא לממשלה לא להמתין ולגבש תוכנית שתאפשר לחקלאים היצואנים לעבור את המשבר. אלפי בתי אב בקיבוצי "עוטף עזה" וביישובים הסמוכים מנחל עוז ועד כרם שלום וכן במגזר המושבי, אופקים ונתיבות מתפרנסים מגידול ועיבוד גידולי השדה ומקור פרנסתם מאוים.