הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


התאחדות התעשיינים: המשק מתדרדר לקיפאון - והממשלה מתעלמת


נשיא התאחדות התעשיינים תוקף את ממשלת ישראל על רקע פרסום נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על הצמיחה המתונה במשק ברבע השני של השנה והנסיגה הדרמטית ביצוא: ''הממשלה מתעלמת מכך שהמשק מתדרדר לקיפאון. מגמה זו תוביל את המשק למיתון של ממש''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  17-08-2015



צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש, תוקף היום (ב') את הממשלה בעקבות נתוני היצוא והצמיחה שפרסמה אתמול הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה: "ממשלת ישראל צריכה לצאת מהתרדמת בטיפולה במשבר היצוא ומהר. המציאות הקשה היא שהמשק מתדרדר לקיפאון- תעשיינים מתריעים מזה זמן רב שהיצוא בהתדרדרות, אך אין מי שיקשיב''.

עוד מתריע ברוש, כי הירידה החדה ביצוא, בתפוקה התעשייתית ובמספר העובדים בתעשייה, כשרק בחודשים האחרונים פוטרו ממפעלים ברחבי הארץ למעלה מ-1,300 איש, הם ''תמרור אדום מהבהב, שאסור להתעלם ממנו. מגמה זו, היה ותימשך, תוביל את המשק למיתון של ממש"

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לנוכח התחזקות השקל אומר ברוש כי "על החשבת הכללית מוטלת האחריות להתגייס למאבק לריסון מגמת הייסוף ולסייע לבנק ישראל בהקטנת עודפי המט"ח. זאת באמצעות הרחבה משמעותית של היקף הגידור של החוב החיצוני של מדינת ישראל, וכן על ידי ביטול הפטור ממס הניתן כיום לזרים על אג"ח מדינה, בטווח בינוני וארוך. גם על משרד הכלכלה מוטלת האחריות לטפל במשבר היצוא – זאת באמצעות גיבוש תוכנית מקיפה לחיזוק היצוא, אשר תסייע בחדירה לשווקים חדשים ובשימור שווקי היצוא הקיימים". בנוסף, קורא ברוש לבנק ישראל, "להמשיך את פעילותו המבורכת של רכישת מט"ח ואף להגביר את קצב רכישותיו ככל שנדרש במטרה לשמר שער חליפין אטרקטיבי".

הנסיגה ביצוא התעשייתי מתחילת השנה הקיפה את כל קבוצות ענפי התעשייה, למעט ענפי ההיי-טק - ירידות חדות במיוחד נרשמו בענפי הכימיה (30%-) הכרייה והחציבה (22%-), הציוד החשמלי (16%-), מוצרי נפט (15%-) ומוצרי מתכת, מכונות וציוד (נסיגה של 11%). כך עולה מניתוח שערך האגף למחקר כלכלי של התאחדות התעשיינים על בסיס נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

הנסיגה ביצוא הישראלי מדאיגה במיוחד על רקע הנתונים המצביעים על כך שהמשק הישראלי מאבד נתחי שוק לטובת מתחריו ברחבי העולם- על פי תחזיות הסחר העולמי של סחורות מתרחב השנה בקצב ריאלי של 3.7 בעוד היצוא התעשייתי הישראלי כאמור הולך ומצטמצם מתחילת השנה.

הנסיגה ביצוא הינה תוצאה של מגוון גורמים, ובראשם התחזקותו של השקל ביחס לכל המטבעות המרכזיים - מתחילת השנה נרשם ייסוף חד במיוחד, של קרוב ל - 11%, בשערו של השקל מול האירו, אשר עמד על 4.72 בסוף שנת 2014 וירד ל- 4.22 כיום. יש לציין, כי לא מדובר רק בהיחלשות האירו, אלא גם בהתחזקותו של השקל בעולם - כך, גם מול הדולר התחזק השקל מתחילת השנה בקרוב ל- 3%. משמעות הייסוף בשערו של השקל הינה כי על כל אירו יצוא מקבל היצואן לגוש האירו תמורה שקלית הנמוכה בכ- 11% מזו שיכול היה לקבל בתחילת השנה. הדבר הופך חלק ניכר מעסקאות הייצוא ללא רווחיות, ומביא לאובדן ממשי של עסקאות יצוא, כפי שעולה מנתוני הלמ"ס שפורסמו היום.

''נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לרבע השני של השנה, שפורסמו אתמול, מוכיחים כי אנו מצויים בצמיחה משקית אפסית של 0.3% וחמור מזה שהתוצר העסקי נמצא בנסיגה של כ- 1%, זאת בשל נסיגה חדה של 12.5% ביצוא הסחורות והשירותים ושל כ- 8% בהשקעות בענפי המשק'' אומר ברוש,  ''הנסיגה ביצוא מדאיגה ביותר, שכן מנתוני הלמ"ס שפורסמו היום עולה כי הנסיגה בסך יצוא הסחורות והשירותים החלה כבר במחצית השנייה של 2014, כך שלמעשה כבר שנה שהיצוא בנסיגה, כאשר הנסיגה הקיפה את כל תחומי הייצוא: יצוא התיירות, התוכנה, החקלאות והתעשייה''

על פי נתוני הלמ''ס למחצית הראשונה של 2015, יצוא הסחורות והשירותים מישראל ירד ב-8.6% בחישוב שנתי, לאחר ירידה של 2.7% בחישוב שנתי במחצית הקודמת ועלייה של 3.9% במחצית המקבילה אשתקד. יצוא הסחורות והשירותים למעט חברות הזנק ויהלומים ירד במחצית הראשונה של 2015 ב-6.4%. ירידה זו במחצית הראשונה של 2015 משקפת ירידה ביצוא התעשייתי (ללא יהלומים) של 5.2%, ירידה ביצוא ענף השירותים האחרים של 9.6% בחישוב שנתי וירידה של 10.9% ביצוא החקלאי  בחישוב שנתי. יצוא ענף היהלומים ירד ב-26.7% בחישוב שנתי (14.4% בחישוב מחציתי).