הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הפגנת החקלאים: ''כן בוכים על חלב שנשפך''


מאות חקלאים יצאו הבוקר להפגנה ברחבי הארץ, חסמו עשרות צמתים, הבעירו צמיגים ושפכו תוצרת חקלאית וחלב על הכביש. יו''ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור: ''חוק ההסדרים יביא לכך שמאות חקלאים ואלפי משפחות מהפריפריה ימצאו עצמם ללא פרנסה וזאת ללא ירידת מחירים לצרכן. אנחנו נמצאים בקרב על הבית''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  20-08-2015



הפגנת החקלאים בצומת טללים היום, צילום: ערן דורון - באדיבות מועצה אזורית רמת נגב

מחאת החקלאים עולה שלב: מאות חקלאים הפגינו בשעות האחרונות בעשרות צמתים מצפון הארץ (נהלל, כפר תבור ועוד) ועד דרומה (הערבה ויטבתה). החקלאים מוחים על כוונת משרד האוצר לכלול את הסעיפים החקלאיים בענפי הצאן והפטם בחוק ההסדרים. בהתאחדות חקלאי ישראל מדגישים כי אם לא ינוהל עימה מו"מ ענייני ומידי - המאבק יוחרף.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

עוד אתמול בערב, נתלו בכניסה למאות מושבים וקיבוצים ברחבי המדינה פלריגים ומדבקות – "הממשלה הורסת את החקלאות", "חקלמות – חקלאות או למות" , "חקלאות אינה סעיף תקציבי" "חקלאות – ביטחון המזון שלי" ועוד.

במהלך ההפגנה הבוקר נחסמו לתנועה 25 צמתים ברחבי הארץ. בכפר תבור בצפון, הפגינו החקלאים בזמן ששר החקלאות אורי אריאל קיים במקום סיור.  בערבה וביטבתה נחסמה התנועה ל- 25 דקות והובערו צמיגים. בצומת באר טוביה חסמו 10 טרקטורים ושופלים את הכביש לכיוון אשדוד והחקלאים שפכו חלב על הכביש. בצומת כברי, צמח ועברון שפכו החקלאים פירות וירקות ובצומת הראה חקלאים נשכבו על הכביש.

''מאות משפחות ואלפי חקלאים יסגרו את משקיהם החקלאיים וימצאו עצמם מובטלים וללא כל פרנסה, בעיקר בפריפריה ובגבול הצפון זאת מבלי שהצרכן ירוויח משהו'' אומרים בהתאחדות חקלאי ישראל ומוסיפים כי משרד החקלאות לא פעל להכניס לחוק ההסדרים גם את הסעיפים הקשורים לעובדים הזרים כפי שהובטח לעשות - ביטול מס המעסיקים, הפחתת עלויות החקלאי המעסיק עובדים זרים בגין מגורים והחזרת נקודות הזיכוי לעוסקים בחקלאות. כמו כן דורשים החקלאים לטפל בנושא פערי התיווך הגבוהים הפוגעים בחקלאים, זאת במסגרת קידום החוק שמסדיר את פערי התיווך.

''משרד החקלאות אינו מבין את גודל השעה. במידה ולא יתעשתו במשרד, בעוד כ-10 שנים לא יהיו עוד חקלאים בארץ והתוצרת החקלאית תתבסס על יבוא. הכנסת הסעיפים החקלאיים במסגרת חוק ההסדרים תביא לייבוא ולשוק פרוע בענף. ההורדה לצרכן תתבטא במספר אגורות בלבד אל מול ההשלכות על החקלאי, שהוא וכל בני משפחתו יאבדו את פרנסתם. מה עוד שההשלכות יהיו ברורות - הייצור והעיבוד ירוכזו במספר ידיים מצומצם ולמעשה את החקלאים יחליפו מונופולים גדולים'' אומרים בהתאחדות חקלאי ישראל.


צומת באר טוביה בהפגנה היום, צילום: דוברות תנועת המושבים

בהתאחדות מוסיפים שפתיחה לייבוא משמעה "שוק פרוע בענף" שכן כיום המחיר מפוקח ופתיחת הייבוא תביא לכך שלא יהיה ניתן לשלוט על המחירים. בנוסף לכך, יש למהלך השלכות לטווח הארוך, למשל במצב של חרם על מדינת ישראל, סנקציות בינלאומיות או לחלופין מחלות בבעלי חיים - מצבים בהם יווצר מחסור חמור כאשר אין שוק מקומי להסתמך עליו.

''אנו בעד רפורמות בחקלאות אך לא בחוק ההסדרים אלא במו"מ ובהסכם ל- 15-20 שנה הוא יטפל בכל שרשרת הערך של התוצרת מהחקלאי ועד הצרכן בכדי לטפל באופן שורשי בפערי בתיווך". אומרים בהתאחדות.

מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור: "ההתנהלות של הממשלה להכניס את סעיפי החקלאות בחוק ההסדרים היא כוחנית ושערורייתית. כזכור, הרפורמה שלוקר עשה בענף החלב עלתה למדינה כ- 300 מיליון ₪, ובתמורה לכך חוסלו כ-200 רפתות והצרכן לא זכה לירידת מחיר של פרוטה. להערכתנו, גם כאן, בהתנהלות של ממשלת ישראל, המדינה תשקיע הון בחיסול ענפים חקלאים, צאן ופטם, והצרכן לא יזכה לשום ירידה במחיר. אנחנו קוראים לממשלה לנהל איתנו מו"מ אינטנסיבי ורציני להסכם ל- 15-20 שנה על הרפורמות בכדי שאנחנו נוכל להמשיך ולקיים את החקלאות מצד אחד והצרכנים הישראלים יוכלו לקנות תוצרת איכותית וטרייה במחיר הוגן. אנו לא ניתן יד לחיסול ענפים חקלאיים שלמים במחטף הכוחני שעושה חוק ההסדרים. אנחנו נמצאים בקרב על הבית, על הפרנסה של אלפי חקלאים. אנו לא נוותר עד שיורדו כלל הסעיפים החקלאיים בחוק ההסדרים ויוכנס נושא העובדים הזרים". ההסכם ל- 15-20 שנה הוא יטפל בכל שרשרת הערך של התוצרת מהחקלאי ועד הצרכן בכדי לטפל באופן שורשי בפערי בתיווך".

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, ביקש להלין על התנהלותם הבעייתית של השרים, לדבריו: "שר האוצר שיודע לשבת עם כל הגורמים האינטרסנטים במדינה, כולל נציגי הטייקונים, מחרים את החקלאים. לא נסכים לכך. למרות בקשותינו להידברות הוא מוביל מהלך ללא הידברות ותוך איום של חוק ההסדרים. כופים עלינו רפורמות כוחניות, שמחסלות אמצעי ייצור ליישובים שלמים בפריפריה, ויותירו את תושביהם, אלפי חקלאים ועובדי משחטות, מובטלים. הגיע שר חדש ושומע לעצותיהם של גאוני האגף לפיו הוא יוכל לצבור הון פוליטי על גב החקלאים. אותם רפורמות שכחלון מוביל, יסתיימו באותה תוצאה של הרפורמות הקודמות שהובילו קודמיו באוצר: ללא שינוי במחיר לצרכן, ומנגד חקלאים רבים הנוטשים את ענף חסרי כל. זוהי שיטה רעה, לא ציונית, לא ישראלית, לא לטובת הצרכן, ולבסוף גם אינה מביאה תוצאות".

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן: "הרפורמות בחוק ההסדרים בצאן ובפטם הן הונאה ציבורית. החיסכון המקסימלי של המשפחה יהיה 5 ₪ לחודש ובעוד המחיר יהיה מאות ואלפי משקים חקלאיים קטנים שיסגרו".


לקריאת המסמך - מאבק החקלאים – חוק ההסדרים ותקציב המדינה