הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


לקראת החגים: שר החקלאות הורה על פתיחת יבוא ירקות לישראל


השר אריאל הורה על הסרת כל מגבלות המכס על יבוא מלפפונים ועגבניות בתקופת החגים, זאת לאור המחסור שנוצר בשל גל החום שפקד את אזורנו בשבועות האחרונים. ארגון מגדלי הירקות: ''היבוא אינו תרופה ליוקר המחיה ולא מבטל את פער התיווך. במקום לטפל בבעיות האמתיות, פונים לחוליה החלשה - לחקלאים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  07-09-2015



צילום: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

לאור המחסור שנוצר בעקבות גל החום ששרר באזורנו בשבועות האחרונים אשר גרם להבשלה מוקדמת של היבולים החקלאיים ולעליית המחירים לצרכן, הורה שר החקלאות אורי אריאל על פתיחת היבוא והסרת כל מגבלות המכס על יבוא ירקות לישראל.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בהודעת משרד החקלאות מהבוקר (ב') נמסר כי השר אריאל הנחה את משרדו לדאוג לאספקת מזון טרי, איכותי ובעלות סבירה לצרכן הישראלי בתקופת החגים הקרובה, ולאפשר יבוא פטור ממכס של עגבניות ומלפפונים מכל מדינות העולם לצד היבוא הפתוח והקיים מירדן מזה שנים. ''פתיחת היבוא הינה דרך נוספת שתמנע את התייקרות המחירים ששר החקלאות אורי אריאל לקח על עצמו עם כניסתו לתפקיד, והחלטה זו היא בהמשך להחלטתו האחרונה על פתיחת ענף הבשר לייבוא אשר כבר הביאה להורדת מחירים ערב החג''.

עוד נמסר ממשרד החקלאות כי פתיחת היבוא ללא מכס הינה דרך נוספת להגדלת ההיצע בפני הצרכן הישראלי במיוחד בתקופת החגים, והיא צעד חשוב הנעשה בנוסף לפניית שר החקלאות אריאל לשר האוצר משה כחלון ולרשות המסים, בבקשה לפתוח אד-הוק מכסות לייבוא 10,000 כבשים ובשר כבש קפוא בכמות של 1,000 טון בפטור ממכס, עד סוף 2015.

שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל: ״לצערי עקב החמסין נוצר מחסור בירקות ופירות והמחירים עולים. זאת מציאות שאנו מנסים למנוע במיוחד ערב החגים ועל כן הנחיתי את אנשי משרדי לאפשר בעת הזאת ובקלות רבה יותר ייבוא אינטנסיבי של פירות וירקות מירדן ומדינות העולם על מנת להתגבר על המחסור ולהוריד חזרה את המחירים וכל זאת תוך הקפדה לא לפגוע בחקלאים ובתוצרת הישראלית״

ארגון מגדלי הירקות: היבוא לא מבטל את פערי התיווך

בארגון מגדלי ירקות רואים בחומרה את פתיחת שוק הירקות ליבוא ללא מכס לקראת החגים. מזכיר ארגון מגדלי ירקות מאיר יפרח מסר בתגובה להודעת שר החקלאות כי "נציגי החקלאים אינם יכולים להישאר אדישים נוכח צעד זה. היבוא אינו תרופה ליוקר המחיה ואינו מבטל את פער התיווך. במקום לטפל בבעיות האמתיות, פונים לחוליה החלשה, לחקלאים, שבכל השנה משקיעים את כל הונם בגידולי הירקות במשק ואינם אחראים לתנודות במזג האוויר. בכל העולם המערבי דואגים לסבסד את החקלאים כדי שימשיכו לגדל ללא קשר לתנודות בשוק, ואצלנו לא רק שלא תומכים, אלא אף פוגעים בהם במישרין, כאשר ברור שהיבוא לא יוריד מחירים, לנוכח עלויות של יבוא, הובלה ושינוע, ומי שיעשה קופה מזה זה רק היבואנים".

"די להתעללות הממשלה בחקלאים, במס מעסיקים ובאגרות, במחירי המים, בעיכוב הקמתו של השוק הסיטוני החדש, ועכשיו בפתיחת השוק ליבוא ללא מכס. כאשר תיעלם החקלאות ממפת הגבולות, כאשר מחירי התוצרת המיובאים יעלו בהרבה על המקומיים, כאשר במצב ביטחוני מתוח יחרימו ולא ירצו לשלוח תוצרת לישראל, רק אז יבכו על החלב שנשפך, ויהיה מאוחר מדי". אומר מאיר יפרח.

האיחוד החקלאי: צעד שערורייתי

בתגובה להודעת שרד החקלאות, אומר ירון סולומון, מנהל המחלקה להתיישבות בתנועת כפרי האיחוד החקלאי: ''מדובר בצעד שערוריתי. במקום לתמוך בחקלאים, תומך שר החקלאות ביבואנים ובמתווכים העשירים. הרי לא החקלאי מקבל 10 שקלים לק"ג עגבניות. מי שנהנה מעלית המחירים הם הסיטונאים שימשיכו לגזור קופון שמן וכעת אף מקבלים רשיון לעשוק הן את החקלאי והן את הצרכן.''

סולומון אף מזהיר כי עצם היבוא לא יוריד את המחיר בין היתר בגלל עלויות השינוע. במקום לטפל בבעיות העיקריות שזה המיסוי על עובדים זרים, מחירי המים ופערי התיווך, נטפל שר החקלאות לחוליה החלשה בשרשרת- החקלאים שנלחמים יום יום על גידול תוצרת חקלאית. ישראל תומכת הכי מעט בחקלאים ביחס למדינות ה- OECD. חקלאים פשוטים רגל והוא דואג לטייקונים? שיטפל בהקמת שוק סיטונאי חדש לתוצרת החקלאית כדי לפתור חלק מפערי התיווך. ''

בנוסף מאשים ירון סולומון את ראש הממשלה בכך שהוא לא שולט בשריו שיגרמו לכך שנאבד את קרקעות המדינה. ''ללא חקלאות הארץ תהיה חרבה. החוסן הלאומי של מדינת ישראל, בפריפריה בכלל וביישובי הגדר ועוטף עזה בפרט, מתבסס על קיומה של ההתיישבות החקלאית. כיום כ -15 אלף חקלאים מספקים את ביטחון המזון לכלל תושבי ואזרחי המדינה. ההתיישבות החקלאית מהווה עוגן כלכלי איזורי ומבטיחה ביטחון תזונתי לכל תושבי המדינה ולאורך כל השנה, תוך צמצום התלות ביבוא של תוצרת חקלאית טריה במקרה של חרמות ומצבי מלחמה. פתיחת השוק ליבוא תגרום לעוד כמה חקלאים להחליט להפסיק לעבד את האדמה.'' אומר סולומון.