הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


98% מחברי המושבים סיימו את הסדרת חובותיהם


בנוסף למימוש נכסים ותשלומים שוטפים מתוך ההכנסות מחקלאות, הואץ תהליך הסדרת החובות הודות למכירת תנובה וקליטת אוכלוסיה חדשה בהרחבות במושבים

שלומית קידר, פורטל החקלאות הישראלי  13-6-2010


98% מכלל חברי המושבים סיימו את הסדרת חובותיהם במסגרת חוק גל עד לקיץ 2010, כך מסר מנהל האגף לכלכלה ופיתוח עסקי בתנועת המושבים, יוגב שריד. לדבריו, היקף החוב הכולל של המושבים בתחילת שנות התשעים נאמד ב- 21.8 מיליארד ש"ח בערכים של היום.

מתוך 29 אלף חברים שנקלעו לחובות במהלך שנות השמונים, 23.3 אלף כבר סיימו לחלוטין את תשלום החוב, 5200 הסדירו תוכנית תשלום ונמצאים במהלך פירעון החוב ואילו רק 613 חברים טרם הסדירו את חובם והמגעים של מנהלת ההסדרים במגזר החקלאי נמשכים מולם. בנוסף לחובות הפרטניים של החברים, כל 477 המושבים שנקלעו לחובות השלימו את הסדרת חובם ברמת האגודה.

לדברי שריד, הגורמים המרכזיים שהאיצו את סיום תשלום החובות הם מכירת האחזקות בתנובה ששחררה בבת אחת 200 אגודות מהסדרי החובות וקליטת אוכלוסיה חדשה בהרחבות במושבים. זאת בנוסף למימוש נכסים ותשלומים שוטפים מתוך ההכנסות מחקלאות.

מזכ"ל תנועת המושבים, איתן בן דוד, מסר שתהליך הסדר חובות המושבים שצפוי להסתיים בשנים הקרובות הוא אחד המהלכים החשובים שהובילה המדינה בשני העשורים האחרונים. הודות לבניה המושכלת של הסדר החוב ממקורות שונים הצליחו הרוב המכריע של החברים להשתחרר מהעננה שרבצה עליהם. מי שנמצא בחובות לא יכול לחשוב על העתיד, אלא עוסק בהישרדות ואין אפשרות לצמוח מתוך מצב כזה.

מזכ"ל תנועת המושבים אמר שאם חלילה המהלך לא היה מאושר בשעתו, רבים מהמושבים היו כורעים תחת עומס החובות וננטשים ומפת ההתיישבות בישראל היתה משתנה ללא הכר. באותם מושבים שיש היום חקלאות יצוא מפוארת היו נותרים שרידי חממות מתנופפים ברוח.