הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


עונש תקדימי: חמש שנות מאסר בפועל לגנב בקר


העונש נפסק לתושב מזרח ירושלים ע"י בית המשפט העליון אשר השאיר על כנו את פסיקת בית המשפט המחוזי בנצרת. ארגון מגדלי הבקר: כנופיות ומשפחות פשע ממזרח י-ם משתלטות על אזור הצפון בגניבות בקר מתוחכמות. ביהמ"ש העליון: "ימשיך וייצא הקול, כי בעבירות אלה, כרצון המחוקק, תהא הענישה על צד החומרה"

שלומית קידר, פורטל החקלאות הישראלי  15-6-2010


בית המשפט העליון השאיר על כנו עונש של 5 שנות מאסר, שלוש שנות פסילת רישיון נהיגה, מאסר על תנאי, קנס ופיצויים בסך 25,000 ₪ שהטיל בית המשפט המחוזי בנצרת על אכרם אבו רמילה, תושב מזרח ירושלים בן 22, שהורשע בגניבת 21 עגלים ממושב כפר פינס בשווי 150 אלף ₪ ובניסיון לגנוב 51 עגלים נוספים ממושב כפר יהושע, נסיון אשר סוכל ע"י סיור של משמר הגבול.

הנאשם, לו הרשעה קודמת בעברו, ניסה להימלט מהמקום תוך ביצוע עבירות של נהיגה המסכנת חיי אדם, השגת גבול, הפרעה לשוטר במילוי תפקידו, והתחזות לאדם אחר בעת תפיסתו.

חיים דיין, מנכ"ל אמב"ל (ארגון מגדלי בקר לבשר) מברך על החלטת בג"צ ועל חומרת העונש, ואומר כי זהו העונש החמור ביותר שקיבל עד היום נאשם בגין גניבת בקר, וכי יש בו ביטוי מוחשי להמשך מדיניות ההחמרה בעבירות אלו.

בפסק הדין של שופטי בג"צ, מצוינים פסקי דין נוספים מהשנים האחרונות, שהמשותף לכולם הוא גניבות בקר מאזור הצפון. לאחרונה קיימת תופעת השתלטות של כנופיות ומשפחות פשע מאורגנות מאזור מזרח ירושלים על תחום הגניבות החקלאיות וגניבות הבקר. לדברי דיין, כנופיות הפשע פועלות בשיטות מתוחכמות הקשות לאיתור ומסובכות למציאת עדויות שיהוו בסיס לכדי הבאה לכתבי אישום.

עוד אומר דיין כי כוחות הבטחון ובהם מג"ב, יחידת ארז והמשטרה, פועלים כל העת במרץ רב לאיתור גנבי בקר, איסוף עדויות והבאתם למשפט. כמו כן עושה פרקליטות מחוז צפון ימים כלילות בהבאת הוכחות וכתיבת כתבי אישום, בכדי למגר את התופעה שהשתלטה על המדינה כולה, ואזור הצפון בפרט, "תופעה המחסלת פרנסתן של משפחות רבות, פוגעת בחקלאים שהם מלח הארץ, ואף חושפת את אדמות הלאום, המוגנות על ידי הבוקרים ברעיית העדרים, לידיים זרות. המדיניות הבלתי מתפשרת שמטרתה להחזיר את תחושת הביטחון האישי לחקלאים, מובלת מזה מספר שנים ע"י פרקליטות מחוז צפון בשיתוף יחידת "ארז" של מג"ב, והיא מניבה ירידה משמעותית בהיקף גניבות הבקר בצפון המדינה, אומר דיין.

בין הנימוקים לערעור, נטען על ידי ההגנה כי המדיניות המחמירה בעבירות אלו פורשה ע"י בית המשפט המחוזי בקיצוניות יתרה, שעה שעד כה הוטלו עונשי מאסר של בין 8 חודשים ל- 23 חודשים, בעניינם של נאשמים שגנבו בקר והינם בעלי עבר פלילי. עוד טענה ההגנה, כי לא היה ראוי שהתביעה טענה, במסגרת הטיעונים לעונש, כי יש להחמיר עוד עם הנאשם, שעה שלא מסר מי הם שותפיו לביצוע העבירות ולא חשף את מיקומם של העגלים שנגנבו.

שופטי בית המשפט העליון, כב' השופטים רובינשטיין, פרוקצ'יה וארבל, דחו את טענות ההגנה, עמדו על חומרת תופעת גניבות הבקר, הפנו לפסיקה דומה של בית המשפט העליון, ציינו כי חוק העונשין תוקן לאחרונה בעניין הגניבות החקלאיות וקבעו לבסוף כי: "ימשיך וייצא הקול, כי בעבירות אלה, כרצון המחוקק, תהא הענישה על צד החומרה".