הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


טבק? לא רק לסיגריות: פיתוח חדש מפיק קולגן מצמח הטבק


פרופ' שוסיוב מהמכון למדעי הצמח וגנטיקה בחקלאות באוניברסיטה העברית, עומד בראש מעבדה שבה הצליחו המדענים לראשונה להחדיר חמישה גנים אנושיים המייצרים את חלבון הקולגן לצמח הטבק בטכניקות של הנדסה גנטית. פריצת הדרך המדעית זיכתה את החוקר בפרס קיי לפיתוחים חדשניים

הודעה מטעם האוניברסיטה העברית  20-6-2010


פרופ' עודד שוסיוב מהפקולטה לחקלאות מזון וסביבה ע''ש רוברט ה' סמית של האוניברסיטה העברית הצליח לייצר העתק של קולגן אנושי מצמחי טבק. להישג השלכות מסחריות משמעותיות לשימוש במגוון פרוצדורות רפואיות. בעבור פריצת הדרך קיבל פרופ' שוסיוב את פרס קיי לפיתוחים חדשניים במהלך אירועי חבר הנאמנים ה-73 של האוניברסיטה.

פרופ' שוסיוב מהמכון למדעי הצמח וגנטיקה בחקלאות באוניברסיטה העברית, עומד בראש מעבדה שבה הצליחו המדענים לראשונה להחדיר חמישה גנים אנושיים המייצרים את חלבון הקולגן לצמח הטבק בטכניקות של הנדסה גנטית.

קולגן הוא החלבון השכיח ביותר בגוף האדם, ומהווה מרכיב עיקרי של רקמות חיבור. קולגן נמצא בעור, בעצמות, בסחוס וברצועות ומשתמשים בו ברפואה למשל למילוי קמטים, וכן בשתלים אורטופדיים ובריפוי פצעים. השוק העולמי של שתלים ביולוגיים לכירורגיה אורתופדית ושל אמצעים לריפוי פצעים מוערך כיום ב-30 מיליארד דולר לערך לשנה.

כיום, מופק קולגן לשימושים מסחריים מבעלי חיים, כמו פרות וחזירים, וכן מגופות אדם. ואולם, מקורות אלו עשויים להדביק בנגיפים שמקורם בבעלי חיים, וכן במחלת ''הפרה המשוגעת'', נוסף לבעיה האתית הנובעת משימוש בגופות אדם.

הפיתוח של פרופ' שוסיוב נרשם כפטנט בחברת יישום, החברה לפיתוח המחקר של האוניברסיטה העברית. חברת קולפלנט בע''מ (CollPlant) שהוקמה על בסיס פטנטים וטכנולוגיות שפותחו במעבדה של שוסיוב, גייסה 15 מיליון דולר כדי להקים את החברה המסחרית הראשונה לחקלאות מולקולארית בישראל, והיא פועלת לייצור מוצרים המבוססים על קולגן שמשכו עניין מסחרי שיתופי מחברות בארה''ב, אירופה וישראל. קולפלנט היא חברה ציבורית הנסחרת בבורסת TASE וחברת יישום, היא אחת מבעלי המניות של החברה. פוטנציאל הרווח של האוניברסיטה מהמצאה זו צפוי להגיע למאות מיליוני דולרים.

הענקת פרס קיי לחדשנות מתקיימת מדי שנה מאז 1994. יצחק קיי מאנגליה, תעשיין בולט בתעשיית התרופות ייסד את הנוהג לחלוקת פרסים לעידוד אנשי סגל וסטודנטים של האוניברסיטה העברית לפתח שיטות חדשניות בעלות פוטנציאל מסחרי אשר יתרמו לאוניברסיטה ולחברה.