הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


האירו מתחיל להתאושש?


זה הזמן שבו היצואנים צריכים לרכוש הגנות מטבע! חברות יצוא אינן ספקולנטיות ואסור להן לקשור את עתידן לגחמות שוק ההון העולמי

מייקל שטייפמן, מנכ"ל קרן החקלאות לישראל (I.V.F) *  21-6-2010


במהלך חודש מאי רעדו השווקים בעולם ושער האירו צנח לשפל שלא ראינו שנים רבות. יצואני מוצרי התעשייה והחקלאות לאיחוד האירופי נכנסו לחרדה ובצדק, שכן כל ירידה בשער המטבע פוגעת אנושות ברווח הנותר בכיסיהם ועלולה להפוך בקלות עסקת יצוא רווחית להפסד. רבים מהם היכו על חטא באותה עת שלא רכשו הגנות מטבע בעת שהאירו היה גבוה יותר.

בינתיים חזרה תחושת הרגיעה למערכת הפיננסית העולמית ושער האירו מתאושש אט אט. הוא אמנם רחוק מהשערים אליהם התרגלנו בעבר, אבל הכיוון החיובי נוסך אופטימיות.

תחושת ההקלה עלולה להיות מטעה מאוד והרת אסון ליצואנים. הבעיות במדינות אירופה שתפסו כותרות ראשיות רק לפני מספר שבועות נותרו אותן בעיות. העובדה שהעיתונים עברו לעסוק בנושאים אחרים לא הקטינה את הגרעונות של כמה ממדינות אירופה ואת הבעיות הקשות עימם מתמודדות גם המדינות שנחשבות חזקות בעולם: גרמניה, בריטניה, ארה"ב וסין.

המצב בשווקים אינו יציב ועלול להתהפך שוב בקלות. איש לא מבטיח לנו שכבר ראינו את השפל של האירו.

חברה העוסקת ביצוא אינה ספקולנטית ואסור לה שעתידה יתבסס על הגחמות של השוק הפיננסי העולמי. חברה החפצה חיים חייבת לפעול על פי תוכנית אסטרטגית שמקנה לה מקסימום הגנה מפני תרחישים שליליים.

דוקא בעת הזו כשנראה שהעננים השחורים מעט התפזרו, זה הזמן לדאוג לרכישת הגנות מטבע. מצבם של היצואנים אינו טוב בעקבות המכה שספגו והדבר האחרון שהם מעונינים בו הוא הוצאות חדשות, אבל מי שינסה לחסוך בתחום חשוב זה עלול לגלות ששכרו יצא בהפסדו. אם חלילה המשבר יתחדש, כבר יהיה מאוחר מדי להתגונן מפניו והמכה עלולה להיות קשה שבעתיים.
__

* קרן החקלאות לישראל הוקמה על ידי משקיעים יהודים מארה"ב ועוסקת בהשקעות, מימון ובניית תוכנית אסטרטגית ושיווקית למשקים וחברות בתחום החקלאות.