הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חוק האריזות אושר פה אחד בקריאה ראשונה בכנסת


החוק כולל הסדר מקיף לטיפול באריזות בישראל, המבוסס על עיקרון מרכזי של אחריות יצרן, לפיה מוטלת האחריות על יצרן או יבואן לטפל באריזות של מוצרים המיוצרים או מיובאים על ידו. החוק צפוי לחולל שיפור דרמטי בשוק הפסולת והמיחזור בישראל

שלומית קידר, פורטל החקלאות הישראלי  21-6-2010


הכנסת אישרה היום (ב') פה אחד בקריאה ראשונה את הצעת חוק האריזות, אותה יזם המשרד להגנת הסביבה.

על פי הצעת החוק תצומצם יצירת פסולת אריזות מיותרת, יעודד שימוש חוזר, מיחזור, והפחתת כמות הפסולת המועברת להטמנה. החוק כולל הסדר מקיף לטיפול באריזות בישראל, המבוסס על עיקרון מרכזי של אחריות יצרן, לפיה מוטלת האחריות על יצרן או יבואן לטפל באריזות של מוצרים המיוצרים או מיובאים על ידו למכירה בישראל ולשאת בעלות המלאה הכרוכה בכך.

במדינת ישראל כמות הפסולת גדלה בשיעור של כ-5%-3% בכל שנה. כל תושב מייצר בכל יום, בממוצע, כ-1.6 ק”ג אשפה. בסך הכול מצטברים בישראל כ-5.4 מיליון טון פסולת עירונית בשנה. משקל פסולת האריזות בישראל מוערך בכמיליון טון בשנה. פסולת זו תופסת נפח רב באתרי ההטמנה, דבר הגורם לבזבוז משאבי קרקע יקרים ולפליטה מוגברת של גזי חממה.

הצעת החוק דומה למודל האירופאי, הנוהג לפי עקרון "אחריות יצרן" - בעל המותג של המוצר הארוז ו/או הגורם שיוזם את ייצור המוצר הארוז, נושא בעלות הכרוכה בכך. ברוב מדינות אירופה, שיעור המיחזור וההשבה עולה על 50 אחוזים. התשתיות שהוקמו כדי לטפל בפסולת האריזות מאפשרות לפתח את מיחזור כלל מרכיבי הפסולת.

החוק צפוי לחולל שיפור דרמטי בשוק הפסולת והמיחזור בישראל.

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, אמר כי: "היום התחילה למעשה מהפיכת המיחזור של ישראל. זהו זינוק משמעותי בטיפול בפסולת בישראל שיאפשר הפיכת הפסולת הביתית ממטרד למשאב".