הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


התייקרות חדה צפויה במחירי פירות הקיץ


נזקים של עשרות מיליוני ₪ למגדלי הפירות הביאו לעלייה חדה במחירי חלק מפירות הקיץ. בשל הטמפרטורות הגבוהות ששררו בחורף האחרון נגרמה פגיעה מהותית ביבול פירות הקיץ, ומחיריהם עוד צפויים לעלות בעקבות גלי החום של הימים האחרונים. חברת הביטוח קנט תפצה את המגדלים בכ– 40 מיליון שקל

שלומית קידר, פורטל החקלאות הישראלי  22-6-2010


בימים אלו פוקד את ארצנו גל חום, אך מסתבר שאנו משלמים היום גם על נזקי החורף החם האחרון. נזקים של עשרות מליוני שקלים שנגרמו בחורף למגדלים הם הסיבה לעלייה החדה במחירי פירות הקיץ. כך עולה מנתוני חברת הביטוח קנט המבטחת נזקי טבע בחקלאות. כתוצאה מהחורף החם שהביא למיעוט ביבול במטעי הנשירים בכל הארץ, נגרם מחסור רב בפירות הקיץ בשווקים ובעקבות כך אנו עדים כיום למחירים הגבוהים של הפירות.

עיקר הפגיעה הייתה בגידולי המשמש, האפרסק, הנקטרינה, האגס השזיף והדובדבן הזקוקים למנות קור במהלך החורף כדי להניב יבולים טובים.

מרבית הנזקים נגרמו בצפון הארץ, באזורים בהם מטעים רבים הניבו יבולים מעטים וחלק מהם אף לא הניבו פירות כלל. מסיכום נתוני קנט עולה כי מתוך כ-1,800 הודעות על נזקים שהגיעו לחברה כתוצאה מהפגיעה ביבולים, כ-1100 הודעות הגיעו ממגדלים בצפון הארץ, כ-300 ממגדלים באיזור המרכז וכ-400 ממגדלים בדרום.

מבחינת סוגי הגידולים שנפגעו, כ-600 הודעות נזק היו בגין פגיעה בגידולי האפרסק והנקטרינה, כ-260 הודעות על פגיעה בגידולי המשמש, 230 הודעות על פגיעה בשזיפים וכ-140 בדובדבנים.

חברת קנט הודיעה היום שלהערכתה תפצה את החקלאים בהיקף של כ-40 מליון ₪ על אובדן הגידולים.

מחירי הפירות צפויים להתייקר עוד, באופן חד, בעקבות מזג האוויר השרבי הפוקד את הארץ בימים האחרונים. כ-5,000 טונות של פירות קיץ, בעיקר נקטרינה, משמש, שזיף, אפרסק וענבים, לא נקטפו ולא נאספו. במטעי הגליל ובאזורים אחרים בארץ הבשילו הפירות הבשלה מוקדמת' והפרי שנשר מהעצים הושלך או נמסר להאכלת בקר.

מחירי האפרסק ברשתות השיווק הגיעו בימים האחרונים ל-20-25 שקלים לק"ג, כפול ממחירי הפרי בעונה שעברה. גם מחירי הנקטרינה והשזיף כפולים ממחירם בשנה שעברה

דודי גינזבורג, מנכ"ל קנט מזכיר כי גם בקיץ שעבר חלה עלייה תלולה במחירי פירות הקיץ בשל החורף החם. "מעבר למחסור במים" אומר גינזבורג, "המגדלים נאלצים להתמודד עם בעיית ההתחממות הגלובאלית של כדור הארץ המביאה לעליה הממוצעת של הטמפרטורות בחורף ולמיעוט יבולים". לדבריו, הנזק המלא של נזקי החורף החם יתברר רק בהמשך הקיץ.