הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


החקלאים מתמודדים עם עומס החום הכבד בכל רחבי הארץ


נזקים קשים נגרמו למטעי התפוחים, הקיווי, האגס, עצי הדובדבן וכרמי היין בגולן. כמעט בכל הרפתות מופעלות מערכות הצינון לשמירת רמת הייצור הרגילה של הפרות. בחווה במרום הגולן ניגש לבדו סייח בן חמישה ימים אל השוקת ולגם ממנה מים

שלומית קידר, פורטל החקלאות הישראלי  23-6-2010


גל החום שפוקד השבוע את המדינה, נגרם בשל שקע שרבי שהגיע מאזור מצרים שאליו התווספו טמפרטורות גבוהות בשכבות הביניים של האטמוספירה. לאורך חודשי הקיץ צפויים עוד ימים רבים עם מזג אוויר שרבי ועומסי חום כבדים. בימים אלה מתמודדים החקלאים ברחבי הארץ עם הנזקים שנגרמו מעומסי החום.

גבי קוניאל, רכז המטעים והכרמים בקיבוץ מרום גולן אומר, כי החום הכבד גורם לנזקים קשים למטעי התפוחים, הקיווי, האגס, עצי הדובדבן וכרמי היין. השנה החלה ההשקיה מוקדם מהרגיל, כתוצאה מהפסקת הגשמים בחודש פברואר. עקב מהטמפרטורות הגבוהות בימים האחרונים נדרשת כמות השקיה כפולה מהרגילה בעונה זו. בנוסף, גורם החום לכוויות שמש קשות לתפוחים, שהינם הגידול המרכזי בענף, וכתוצאה מכך נפגמת איכות הפרי ואורך חיי המדף שלו מתקצר.

בכרמים בקיבוץ מרום הגולן, נדחית עבודת דילול העלים סביב לאשכולות הפרי. החום פוגע גם בשתילים הצעירים שניטעו, שרגישים יותר לעלייה בטמפרטורות, בעוד שלעצים הגדולים עם שורשים עמוקים קל יותר לשרוד. גם הספק העבודה של העובדים במטעים נפגע כתוצאה מהטמפרטורות הגבוהות ובשל כך נדחות העבודות לעתים לימים נוחים יותר.

וויליאם עג'מי, מחוות הסוסים במרום גולן מספר כי בימים חמים אלו, מאפשרים לסוסים לנוח ומנסים להימנע מפעילות מאומצת. עג'מי מוסיף, כי סוס (במשקל ממוצע של 600 ק"ג) לאחר רכיבה של 5 שעות בחום, שותה כ- 18 ליטר של מים. אירוע חריג ומיוחד התרחש בחווה, כאשר סייח בן 5 ימים, ניגש לבדו ללא אימו אל השוקת ולגם ממנה מים, דבר שנחשב ליוצא דופן כיוון שבימים הראשונים ניזונים הסייחים מחלב.

אבנר כהן, כורם בכרמי יקב הרי גליל שביראון מציין כי על הכורמים להיות ערניים במזג אויר קיצוני של גל חום בכדי לא לפגוע בבציר. "אנו החקלאים קשובים יום, יום ל'מדד' התחזית. אנו חייבים להיות ערוכים מראש לשינויים במזג האוויר מאחר וכל שינוי בטמפרטורות משפיע על גדילת הענב והבשלתו, במיוחד בתקופה זו, בה נכנסים הענבים לשלבי ההבשלה האחרונים שלפני תחילת הבציר, שיחל ביקב הרי גליל במהלך חודש אוגוסט. אנו מונעים את הפגיעה על ידי הגדלת כמות ההשקיה מבעוד מועד, יומיים- שלושה קודם לגל החום, ובכך שומרים על איכות הענבים. למרות זאת, מאחר וכרמי היקב ממוקמים בגובה של 500 ועד 700 מטר מעל פני הים, הטמפרטורות נוחות החל משעות אחר הצהריים ומאזנות את החום, ולכן לכרמים שלנו פחות בעיה בגבהים כאלו." אומר כהן

בהתאחדות מגדלי הבקר אומרים, כי בעקבות השרב ועומס החום החלו להפעיל כמעט בכל הרפתות בארץ את מערכות הצינון במלוא המרץ, פרות החלב הישראליות הן שיאניות העולם בייצור חלב, אך רגישות לחום וצריכות לאזן את חום גופן במהלך היממה. תודות ל"מערכות צינון" שפותחו לאחרונה והוטמעו ברפתות ע"י צוותי מחקר, פיתוח והדרכה, מצליחים הרפתנים בישראל לשמור כמעט על רמת הייצור הרגילה של הפרות, גם בחודשי הקיץ החמים. שיטות אלה משלבות הרטבה ואוורור מאולץ ומופעלות בדרך כלל בשעות היום החמות יותר מאשר בשעות הלילה.

הפעלת הצינון לפרות "פותרת" את בעיית החום, מקלה על הפרות ומאפשרת להן לאכול ולייצר חלב באופן הקרוב מאד לממוצע הייצור בחורף. מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר בישראל, יעקב בכר מציין, כי ייצור החלב השנתי בארץ עומד על כ- 1.27 מיליארד ליטר חלב כ- 53 אחוזים מיוצרים בעונת החורף וכ- 47 אחוזים מיוצרים בעונת הקיץ ועומדים על כ- 600 מיליון ליטר.

עוד מציין בכר, כי ככל שתנובת חלב הפרות גבוהה יותר, כך רב יותר ייצור החום שאותו הן צריכות "לשחרר". הפרות הישראליות, שמקורן הגנטי מאירופה, רגישות לתנאי חום ובשל כך מפחיתות את האכילה ובעקבות זאת את ייצור החלב. כל אלה, דווקא בעונת הקיץ, שבה הביקוש למוצרי חלב טריים נמצא בשיאו. עוד אומר בכר: "ההשקעות בשיפור האמצעים להקלת התנאים יעילות ומוכיחות את עצמן. הן כוללות: הרחבת הסככות לרביצת הפרות, התקנת מערכות הרטבת הפרות ומאווררים המופעלים באינטנסיביות, כ- 8 שעות ביממה".