הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


גל החום האחרון גרם להשמדת יבולים בהיקף של 7 מליון ₪


גל החום הכבד בשבוע שעבר פגע בכ-160 משקים וגרם להשמדת יבולים בהיקף כולל של כ-7 מליון ₪, כך נמסר מחברת הביטוח קנט. כתוצאה מהטמפרטורות הגבוהות, הושמדו אלפי דונמים של גידולי אבטיחים, מלונים, ענבים ותירס. עיקר הנזק: בדרום הארץ ובצפונה

שלומית קידר  29-6-2010


כשבוע לאחר גל החום הכבד שפקד את ישראל, מתחילים להתברר מימדי הנזק שנגרם לחקלאים. מנתוני חברת הביטוח קנט המבטחת נזקי טבע בחקלאות עולה כי גל החום האחרון פגע קשות בלמעלה מ-150 משקים חקלאיים בכל רחבי הארץ. עיקר הנזקים נגרמו למגדלי האבטיחים, המלונים והענבים. עיקר הנזק נובע ממכות חום לפירות והירקות, צריבה וכוויות בקליפות. על פי האומדנים הראשוניים, היקף הנזק עד כה עומד על למעלה מ-7 מליון ₪.

מסיכום של כ- 160 הודעות נזק שהתקבלו בעקבות גל החום בקנט עולה כי עיקר הנזקים נגרמו באזור הדרום (75 הודעות נזק) ובצפון (49 הודעות).
הפגיעה במשקים במרכז הארץ הייתה קטנה יותר ועמדה על 34 הודעות נזק בלבד.

באזור הדרום החום הכבד פגע בלמעלה מ-1,000 דונם של גידולי ענבים למאכל כאשר עיקר הנזק מתבטא בכוויות בהיקף של כ 50% מהאשכולות. גם לענבי יין נגרמו נזקים בהיקף של כ-1,000 דונם מרביתם באזור מזכרת בתיה, בית שמש ואזור חולדה.

באזור הצפון נפגעו מאות דונמים של גידולי מלונים ואבטיחים למאכל ולגרעינים באזור עמק בית שאן ובגליל העליון. פגיעות נוספות היו במאות דונמים של גידולי עגבניות לתעשייה בעמק בית שאן ובעמק יזרעאל כשעיקר הנזק מתבטא במכות שמש לפרי זמן קצר לפני האסיף. גידול נוסף בצפון הארץ שנפגע מהחום הכבד הוא התירס כאשר ניזוקו מאות דונמים של תירס מתוק .

באזור המרכז נגרמו נזקים למאות דונמים של גפני מאכל ויין באזור בנימינה וגבעת עדה. נזקים כבדים נגרמו גם למאות דונמים של גידולי אבטיחים ומלון שניזוקו לחלוטין באופן חמור כתוצאה ממכות חום והתמוטטות ציפת הפרי.

לדברי דוד גינזבורג, מנכ"ל קנט, גל החום האחרון היה קיצוני במיוחד וגרם לפגיעה קשה בחקלאים. גל חום מסוג זה זכור לנו ביוני 2002 שהיקף נזקיו היו דומים ל 2010. לדבריו, כל שמאי החברה נמצאים בשבוע האחרון בשטח על מנת לתת מענה מהיר לנזקים שנגרמו לחקלאים.

חברת הביטוח קנט - קרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, פועלת משנת 1967 כחברת ביטוח ממשלתית עסקית בשותפות עם 14 ארגונים חקלאיים נוספים, ביניהם: התאחדות האיכרים, האיחוד החקלאי, מועצת הייצור החקלאית וארגוני מגדלים. לחברה למעלה מ – 17,000 מבוטחים והיא נחשבת לבין המובילות בעולם המערבי במתן פתרונות ביטוחיים לענפי החקלאות השונים.