הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


תנועת המושבים: ועדות הקבלה הכרחיות לשמירה על המרקם הקהילתי


צמצום סמכויות ועדות הקבלה יביא לפגיעה קשה באורח החיים ובהרכב המיוחד של הקהילה במושב, כך אומרים בתנועת המושבים. "מי שנקלט במושב אמור להשתלב במרקם הכפרי שלו ובאורחות חייו, ונדרש לשם כך הפעלת מנגנון ועדת הקבלה באופן מושכל לצרכי אוכלוסיית המושב, השואפת לשמר את הייחוד שלה והמורשת"

פורטל החקלאות הישראלי  7-7-2010


התוכנית לצמצום סמכויות וועדות הקבלה עלולה לגרום לפגיעה קשה ובלתי הפיכה במרקם החיים הקהילתי במושבים, כך מזהיר מזכ"ל תנועת המושבים, איתן בן דוד.

עיקר תפקידן של וועדות הקבלה הוא שמירה על צביונה של הקהילה המצומצמת שהתעצבה במשך עשורים רבים במושבים. ייחודו של המושב בא לידי ביטוי בכך שכל תושב משפיע על אופייה וחוזקה של הקהילה. לפיכך, ללא היכולת לייצר סינון מסוים אין לו, למושב, סיכוי לשרוד.

קליטת אוכלוסייה חדשה וצעירה היא הזדמנות גדולה להתעצמות קהילתית וחברתית כפי שאכן קרה
במושבים רבים, אומר בן דוד, ובד בבד גם הסיכון והאיום הגדול ביותר על הקהילה המושבית. לנקלטים יש השפעה רבה על הנקלטים הבאים, כי הרי מעצם הגדרת הקהילה כשיתופית הנקלטים החדשים הופכים להיות חלק אינטגראלי מחיי הקהילה וכמובן הופכים להיות גם כוח משפיע על קליטת אנשים חדשים. זהו כדור שלג שיכול להתגלגל בכיוון חיובי או שלילי וחשוב שלקהילה הקיימת במושב תהיה אפשרות לשלוט בו.

תהליך הסינון והבחינה חשוב גם מבחינת הנקלטים החדשים במושבים. מתוך מחקרים רבים אנו למדים שהאנשים שבוחרים להצטרף למושב עושים זאת בראש ובראשונה מאחר והם מעוניינים להיות חלק מקהילה חזקה, שחוגגת יחד חגים, שתומכת בשעות קשות, שמהווה משענת אמיתית בחיי היומיום, לפיכך, אין שום טעם לאדם שהקהילה מגדירה אותו מראש - לאחר בחינה מקצועית, ראיון אישי ובמקרים רבים אף התארחות בסופי שבוע אצל חברי הקהילה – כמישהו שיהיה לו קשה להשתלב בקהילה, להפוך ולהיות חבר במושב, הרי הוא מפספס מראש את שהוא רצה להשיג מלכתחילה – את הקהילה.

עמית יפרח, יו"ר אגף קרקעות ואגודות שיתופיות בתנועת המושבים אומר "מתוך הכרה בחשיבותן של וועדות הקבלה לצביונה ושמירתה של הקהילה המצומצמת במרחב הכפרי, ניתן להבין את ההיגיון שעומד מאחורי קביעת הקריטריונים לקבלה, על אף שמושג זה מעורר לעיתים קונוטציות שליליות".

בישובים חקלאיים קליטת המתיישבים נעשית לתוך מרקם היסטורי ייחודי של יישוב חקלאי, המנהל אורח חיים ייחודי מבחינה כלכלית וחברתית, על כל המשתמע מכך. מי שנקלט במושב אמור להשתלב במרקם הכפרי של המושב ובאורחות חייו, ונדרש לשם כך הפעלת מנגנון ועדת הקבלה באופן מושכל לצרכי אוכלוסיית המושב, השואפת לשמר את הייחוד שלה והמורשת.