הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חשד לסחר לא חוקי ב-67 טון של חומר הדברה


עובד בכיר במשרד החקלאות נעצר בחשד כי הנפיק אישורים זיופים לשימוש בחומר החיטוי החקלאי מתיל ברומיד. על פי החשד הוא אישר שימוש ברבע מכמות החומר המותר לשימוש בארץ. החל מהשנה הבאה יכנס לתוקף איסור שימוש בחומר. במשטרה בודקים אם חלק מהחומר בעזרתו ניתן לייצר מטעני חבלה, הגיע לשטחי הרשות

שלומית קידר, פורטל החקלאות הישראלי  8-7-2010


במשרדי הונאה שרון, הוגשה על ידי משרד החקלאות ופיתוח הכפר תלונה, לפיה עולה חשד כי במהלך השנים 2009 – 2010 זויפו היתרים לשימוש בחומר ההדברה מתיל ברומיד.

מתיל ברומיד מיועד לחיטוי קרקע בחקלאות ומסייע מאד בגידולי הקרקע, ובשל פגיעתו בשכבת האוזון נאסר לשימוש בישראל ללא פיקוח. משנה לשנה ניתנים פחות ופחות היתרים לשימוש בו, ועד שנת 2011 השימוש בגז אמור להיפסק לחלוטין במסגרת תקנות מונטריאול עליהן חתומה מדינת ישראל.

על סמך תלונת משרד החקלאות לחשד בזיוף היתרים, פתחה היחידה לחקירות הונאה שרון בחקירה. מתוך החקירה עלה כי על פי החשד הוצאו היתרים לשימוש בחומר בכמות של 67 טון (מתוך הקצאה שנתית של 540 טון שהיתה בשנת 2009 לכל מדינת ישראל. בשנת 2010 ההקצאה עומדת על 290 טון). ככל הנראה, נעשה שימוש חוזר בהיתרי שימוש מזויפים.

על פי החשד, לאחר שהוצא החומר במרמה הוא נמכר בשוק השחור במחיר של פי 3 ממחירו הרשמי.

היום נעצר עובד משרד החקלאות ופיתוח הכפר המשמש כמתכנן, בחשד שהוא המקור לזיופים, שניצל את מעמדו והרשאותיו למאגרי המידע ומחשבי משרד החקלאות והנפיק היתרים מזויפים לקבלני הביצוע ולחקלאים שלא היו זכאים לחומר.

החשד הוא כי ניתנה על כך תמורה כספית בשל המחסור והדרישה הגבוהה לחומר שעדיין לא נמצא לו תחליף ראוי, אם בכלל.

החשוד תושב נתיבות, יליד 1962, הובא הבוקר להארכת מעצר בבית המשפט בכפר סבא. החוקר המטפל בתיק רס"ב אורי דרשן.

ממשרד החקלאות נמסר כי החקירה נפתחה בעקבות תלונה שהגיש המשרד בשל חשד שהתגלה לזיוף. עם זאת, הנהלת משרד החקלאות מביעה אמון מלא בשאר עובדי המשרד וביושרם.