הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מושל קולרדו יגיע בראש משלחת לביקור רשמי ראשון ברמת הנגב


חברי המשלחת שעליה נמנים פקידי ממשל בכירים, אנשי עסקים ומנהיגי הקהילה היהודית של מדינת קולורדו, ישהו למשך יומיים ברמת הנגב, במהלכם יבקרו במכוני המחקר של אונ' בן גוריון ובמרכז המחקר לחקלאות מדברית ברמת הנגב, שם יחתמו הצדדים על הסכמים למימון וביצוע משותף של מחקרים בתחומי המים והאנרגיה הסולרית ומחקרים יישומיים בתחומי החקלאות

פורטל החקלאות הישראלי  12-7-2010


משלחת כלכלית רשמית מממדינת קולורדו שבארה''ב ובראשה מושל קולרדו ביל ריטר, תגיע לביקור רשמי ראשון ברמת הנגב. חברי המשלחת שעליה נמנים פקידי ממשל בכירים, אנשי עסקים ומנהיגי הקהילה היהודית של מדינת קולורדו, ישהו למשך יומיים ברמת הנגב, במהלכם יבקרו במכוני המחקר של אוניברסיטת בן גוריון ובמרכז המחקר לחקלאות מדברית ברמת הנגב, שם יחתמו הצדדים על הסכמים למימון וביצוע משותף של מחקרים בתחומי המים והאנרגיה הסולרית ומחקרים יישומיים בתחומי החקלאות, אשר ישמשו את החקלאים ברמת הנגב ובקולורדו. במשלחת גם ראש המשרד לאנרגיה, ראש המחלקה לחקלאות, ראש המשרד לפיתוח כלכלי ומסחר בינלאומי של מדינת קולורדו ונשיא הפדרציה היהודית בדנבר קולורדו מר דאג ססרמן.

שותפות דנבר-קולורדו עם מועצה אזורית רמת נגב נוסדה בשנת 1999, והיא נמנית על עוד 46 שותפויות הקיימות בין ערים ומועצות בישראל לבין קהילות יהודיות בתפוצות. פעילותה החלה בסיוע לכפר הנוער ניצנה בתוכניות שונות, ומאז גדלה והתפתחה בתחומים רבים כמו החינוך, ההתיישבות, החקלאות, התיירות והפיתוח הכלכלי. מאמצי שותפות של כ-10 שנים בין רמת הנגב והקהילה היהודית בדנבר הניבו את הביקור הראשון בנגב של המשלחת בראשות מושל קולורדו, אשר מטרתו לכונן שיתופי פעולה מחקריים ויישומיים ופיתוח טכנולוגיות בתחומי החקלאות המים והאנרגיה המתחדשת באזורים צחיחים. ביקור המשלחת יוקדש להכרת תחומי המחקר הללו המתקיימים ברמת הנגב ולכינון שיתופי פעולה עם המרכז לפיתוח חקלאות מדברית ברמת הנגב ועם מכוני המחקר של אוניברסיטת בן גוריון בתחומי פיתוח טכנולוגיות מים ואנרגיה מתחדשת.

"התברר כי קולורדו כמו רמת הנגב מתמודדת עם בעיות של מים, קרקע ואקלים הדומות מאוד לאלו שברמת הנגב, בשנים האחרונות נערכו דיונים בין מומחים ומקבלי החלטות על מנת לקדם את שיתוף הפעולה והביקור הוא תוצאה של דיונים אלו" אומר שמוליק ריפמן ראש מועצה אזורית רמת הנגב.

מועצה אזורית רמת הנגב, משתרעת על חבל ארץ מרהיב ביופיו מרתק ומגוון בנופיו. במועצה 13 ישובים (מושבים, קבוצים וישובים קהילתיים) וכן חוות חקלאיות על דרך היין. עם ההתפתחות הטכנולוגית והרחבת הידע החקלאי צמח גם ענף החקלאות ברמת הנגב. בנוסף לגידולים מסורתיים כגון גידולי שדה ופלחה, מגדלים כיום חקלאי רמת הנגב פרחים וירקות בבתי צמיחה ובשטח פתוח, צמחי תבלין, ענבים, מלונים, אבטיחים, רימונים, נשירים, חוחובה ועוד. חלק מהזנים המיוחדים המפותחים ברמת הנגב, כגון עגבניות צ'רי, מיועדים לייצוא מעבר לים. גם במשק החי ניכרת תנופה רבה ותחום זה חולש כיום על לולים ומשקי רפת, צאן. כמו-כן פועלות באזור חוות לגידול דגים בבריכות מקורות של מים גיאו-תרמיים, חמימים ומלוחים.

מאחורי החקלאות הענפה ברמת הנגב עומד מו"פ (מחקר ופיתוח) רמת הנגב - מרכז הניסויים לחקלאות מדברית, המשתמש במי "המוביל הארצי" ובמי תהום מליחים הנשאבים מבארות מקומיות. המרכז ממוקם לא הרחק מהיישוב אשלים, כ-30 ק"מ מדרום לבאר-שבע (ממוצע גשמים: כ-90 מ"מ לשנה בלבד), קרוב לשפת נחל הבשור, מקום מפגשם של שני סוגי קרקע: אדמת לס ואדמת חול. ייעודו הוא פיתוח שיטות גידול, השקיה, דישון ועיבוד של גידולים חקלאיים והתאמתם לתנאים האקולוגיים הייחודיים של האזור. זאת באמצעות ייזום סקרים, מחקרים עיוניים וניסויים רבים בשטח.

תרומתו של מו"פ רמת הנגב מתבטאת במתן כלים וידע נרחבים לאפשרויות גידול חקלאי במים מליחים, במציאת יתרונות איכותיים ואורגנולפטים בהשקיה במים מליחים, בפיתוח זני גידול חדשים באזור, בהשגת יבולים חקלאיים איכותיים ביותר, בהגדלת מכסת המים העומדת לרשות החקלאי, ובהפיכת המשק החקלאי למשק רווחי. כמו-כן תורם מו"פ רמת הנגב לפיתוח חקלאות ימית באזור. עבודות המחקר והפיתוח נעשות על-ידי חוקרים מקומיים, חוקרים ממוסדות מדעיים (אוניברסיטת בן-גוריון, מכון וולקני, האוניברסיטה העברית, קק"ל ועוד) ומדריכים מלשכת ההדרכה של משרד החקלאות. לאחרונה החל מו"פ רמת נגב בהליך להקמת מרכז בינלאומי ללימודי חקלאות מדברית.

המשלחת מקולורדו תבקר בפרויקטים שונים באזור, אשר לחלקם מסייעת הפדרציה היהודית במסגרת שותפות 2000. כמו כן מתוכנן למושל ביקור בגבול מצרים לתצפית שם יקבל הסבר מנציג הצבא על סוגית הגבול.

קבלת הפנים הרשמית למשלחת תערך ביום רביעי 14 ביולי, בהשתתפות השר לפיתוח אזורי סילבן שלום.