הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הכנסת אישרה את החוק להסדרת מעמדן של חוות בודדים


מדובר בתיקון חוק הרשות לפיתוח הנגב והגליל, שיאפשר בנוסף להקמת חוות חדשות, את המשך קיומן של החוות שהוקמו עד כה ביוזמות פרטיות, אך בתמיכה וסיוע של המדינה. ראש מועצת רמת נגב, שמואל ריפמן: זהו יום חג לנגב

פורטל החקלאות הישראלי  12-7-2010


מליאת הכנסת אישרה היום (שני) בקריאה שניה ושלישית, ברוב של 26 בעד מול 6 מתנגדים, את החוק להסדרת מעמדן של החוות בדרך היין בנגב.

החוק החדש, אותו יזמו ח"כ ישראל חסון, שלמה מולה (קדימה) ורוברט אילטוב (ישראל ביתנו) מסדיר את הקמתם ופיתוחם של המיזמים המשלבים חקלאות ותיירות כפרית בנגב בידי יזמים יחידים – הידועים בכינוי "חוות בודדים".

עד כה הוקמו כמה עשרות 'התיישבויות בודדים', רובן המכריע בנגב הצפוני ובאזור רמת נגב. רוב ההתיישבויות הן חוות חקלאיות, שבחלקן פועלים חדרי אירוח ומסעדות לתיירים, חלקם בניגוד לחוק וללא היתרים. לחלק מהחוות הקיימות יש חוזים שונים עם המינהל, אך באף אחת מהן לא הושלמו כל הליכי התכנון הדרושים.

באזור רמת הנגב אושרה תוכנית המתאר 'דרך היין' להקמת כ-30 חוות חקלאיות-תיירותיות, אך גם שם נותרו קשיים רבים בהסדרת המעמד החוקי של החוות וזכויות הקניין של המתיישבים הבודדים.

התיקון שאושר על ידי הכנסת היום הוא לחוק הרשות לפיתוח הנגב והגליל, שיאפשר בנוסף לחוות הקיימות, את המשך קיומן של החוות שהוקמו עד כה ביוזמות פרטיות, אך בתמיכה וסיוע של המדינה.

ראש מועצת רמת נגב, שמואל ריפמן, אמר בתגובה לאישור הצעת החוק כי זהו יום חג לנגב. "בשמם של תושבי רמת הנגב אני מבקש להודות לח"כ ישראל חסון שהוביל מתוך אמונה עמוקה את הליך החקיקה. חוות דרך היין בנגב הן מפעל ההתיישבות הגדול והמצליח ביותר שקם בנגב בשנים האחרונות. ברור לחלוטין כי אין מחלוקת לגבי הצלחתם של המיזמים שהביאו לפריחה חסרת תקדים בתיירות לנגב ולביקוש רב להתיישבות בישובי רמת הנגב. צריך לזכור כי המתיישבים הם אנשים פרטיים שסיכנו כל מה שיש להם כדי להפוך את חתיכת המדבר היבשה שקיבלו לגן פורח של חקלאות ותיירות", אמר ריפמן

יו"ר עמותת החוות בדרך היין יוני שריר, אמר שכעת יוכלו המתיישבים בנגב להתפנות ממאבק ביורוקרטי להפרחת הנגב.