הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


תנועות ההתיישבות הגישו עתירה לבג''צ נגד הארכת חוק הותמ''ל


תנועת המושבים, התנועה הקיבוצית ועמותת אדמתי עתרו לבג''ץ נגד הארכת חוק הוותמ''ל. ''הנזק שהחוק גורם הוא רחב וחמור, לא רק לישובים שלנו ולשטחים החקלאיים, אלא גם לערים עצמן ולאותם אזרחים שיאלצו לגור במתחמים הבעייתיים שיוצר הותמ''ל''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  24-04-2018



צילום: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

תנועות ההתיישבות יוצאות היום כנגד הותמ״ל: התנועה הקיבוצית, תנועת המושבים, תנועת הקיבוץ הדתי ו"אדמתי" הגישו היום (ג') עתירה כנגד הארכת חוק הותמ״ל, אשר מאפשרת את פעילותה של הוועדה לקידום מתחמי דיור מועדפים בשנה נוספת

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

חוק הותמ"ל נחקק כהוראת שעה למשך ארבע שנים, ובאחרונה הוארך התוקף שלו על ידי שר האוצר משה כחלון בשנה נוספת, והמדינה תוכל להמשך לפעול במסלול התכנוני המואץ עד חודש אוגוסט.

על פי הנתונים המובאים בעתירה, המתבססים על דו"ח של מינהל התכנון, החל ממועד כניסת חוק הותמ"ל לתוקף ועד דצמבר 2017 הוכרזו על ידי קבינט הדיור 83 מתחמים מועדפים לדיור, הכוללים כ-300 אלף יחידות דיור ומשתרעים על פני כ-100 אלף דונם, כ-40% מתוכם קרקעות חקלאיות.

יתר על כן, על-פי דו''ח של החברה להגנת הטבע מחודש דצמבר האחרון, עולה כי מאז הקמתה אישרה הותמ''ל עשרות אלפי יחידות, אך בפועל לא נבנתה עד היום ולו יחידת דיור אחת.

בעתירתם מבקשים העותרים מבית המשפט להורות על ביטול צו ההארכה ומציינים כי הארכת תוקפו של חוק שנחקק כהוראת שעה באמצעות צו, היא מהלך פסול. "הצו אינו עובר הליך חקיקה על כל הכרוך ונובע מכך, ומדובר בהליך מוגבל שבמסגרתו, למשל, לא ניתן יהיה להכניס תיקונים ושינויים בחוק".

מזכ״ל תנועת המושבים ויו״ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור: ״הותמ״ל הוא חוק אלים ולא ראוי ומהווה כלי דורסני אשר פוגע בשטחים החקלאיים ובשטחים הפתוחים המהווים כריאה הירוקה. אנו נאבקים על הזכות שלנו להגן על השטחים החקלאיים. אבל לא רק. אנחנו מלחמים גם עבור שמירת הצביון של מדינת ישראל. הצענו למדינה לא פעם ולא פעמיים פתרונות ריאליים למצוקת הדיור גם תוך כדי היעזרות בשטחים שלנוס נמשיך לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותנו עד שנעצור את ההליך הלא ראוי הזה״

מזכ״ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר: ״במרוץ המבוהל להישגים פוליטיים לכאורה, מחריבים את כל תכנון המדינה לטווח הארוך. המהלך הזה חייב להיעצר. אני מקווה יעצור את ההתנהלות הלא רציונליות הזו".

עו״ד עמית יפרח היועמ״ש ויו״ר אגף קרקעות בתנועת המושבים: ״כעת לאחר מיצוי כל ההליכים המנהליים שביצענו הן מול המשנה ליועמ״ש והן בוועדת הפנים ולאור אישור הארכת הצו על ידי הכנסת , מבחינתנו בשלה העת לעתור לבג״צ ואנו עושים זאת בלב כבד, אנו לא נגד בניה ולא נגד תכנון דירות שיקלו על מצוקת הדיור אך לאור המלאי שכבר קיים והצהרות האוצר על ירידת מחירים ראוי כי בתחנה זו המדינה תחזור לתכנון שפוי ובמוסדות התכנון הרגילים, מבחינתנו ראוי לתת הגנה מוגברת לקרקע החקלאית ולשטחים הפתוחים בכל הליך תכנוני חיוני ככל שיהיה ועל כך אנו נאבק".

עו״ד מיכי דרורי מנהל המחלקה המשפטית בתנועה הקיבוצית: "העיסוק במאבק בותמ"ל הוא משותף להרבה גורמים. הנזק שהותמ"ל גורם הוא רחב וחמור, לא רק לישובים שלנו ולשטחים החקלאיים, אלא גם לערים עצמן ולאותם אזרחים שיאלצו לגור במתחמים הבעייתיים שיוצר הותמ"ל. עד כה השקענו מאמץ רב ביצירת קואליציות ופעילות משותפת עם גורמי תכנון, סביבה, מועצות אזוריות והערים עצמן. כמו כן, עשינו מאמצים רבים לסייע לישובים שלנו ולמועצות האזורית בכל מקום בו הונפה חרב הותמ"ל. בשלב זה אנו רוצים לשים על השולחן גם את התופעה של הפגיעה הרוחבית בישובים שלנו ובחבריהם, בזכויותיהם ארוכות השנים ובקניין שלהם. במסגרת זו מוגשת העתירה. אנו מרגישים שאנחנו חייבים להשמיע את קולנו ואנו מצטרפים ומעודדים את המאבק של הישובים והחברים בשטח כי ההליכים המשפטיים לבדם אין בהם די".