הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הישג: מרחבי הפולג בין רעננה לנתניה ניצלו


תוואי כביש הרוחב 551 בשרון, שהיה עלול לפגוע במרחבי הפולג בין רעננה לנתניה, יוסט לחלופה דרומית, על גבול רעננה. המשמעות: המרחבים הירוקים והפתוחים של מרחבי הפולג יישארו פתוחים וטבעיים. החברה להגנת הטבע, שפעלה בשנים האחרונות להסטת הכביש: "ההחלטה מאזנת בין צורך תחבורתי לבין שמירת סביבה וטבע ומהווה צעד משמעותי בדרך לשמירת מרחב חשוב זה"

החברה להגנת הטבע  13-7-2010


הוועדה לתחבורה יבשתית של משרד הפנים החליטה לפני מספר ימים על הסטה של תוואי כביש הרוחב 551 באזור השרון, בין הכבישים 4 ל-2, לחלופה הדרומית לה, בגבול הפיתוח הדרומי של רעננה – הידועה בכינוי 541. כביש 551 היה אמור לחצות את אגן נחל פולג והשטחים הפתוחים האחרונים שנותרו בין נתניה לרעננה. החלטת הוועדה תובא לאישור המועצה הארצית לתכנון ובנייה.

החברה להגנת הטבע פעלה בשנים האחרונות להסטת תוואי כביש 551 בחלקו המערבי וקידמה את החלופה המציעה את הסטת תוואי הכביש דרומה - לגבול הפיתוח של רעננה (541), על מנת שניתן יהיה לשמר את מרחב אגן הפולג. חלופה זו נתמכת על ידי מרבית מיישובי השרון ומשרדי הממשלה.

על פי החברה להגנת הטבע, מרחב פארק הפולג משתרע ממרגלות הרי השומרון ממזרח ועד הים במערב, בין הגוש העירוני של רעננה - כפר סבא בדרום לבין הגוש העירוני של נתניה בצפון. מרחב ייחודי זה מתפקד כריאה הירוקה המרכזית של אזור השרון, עם מרקם חי וצומח מרשים המשמש יעד למטיילים ונופשים רבים המעוניינים לבלות את שעות הפנאי בחיק הטבע. השטחים הפתוחים כוללים שילוב ייחודי ואיכותי של שמורות טבע, שטחים טבעיים ושטחים חקלאיים. באזור גבעי מתון של אדמת חמרה וכורכר, ובלב נופי השרון - עובר גם נחל פולג.

"כל אלה יוצרים ביחד תמונה מגוונת של נוף השרון, המהווה תבנית נוף חשובה ומשמעותית ביותר במרכז הארץ. בעונת הפריחה פורחים בפארק שלל פרחי בר אופייניים לרכסי הכורכר והחמרה, כמו אירוס הארגמן, שמשון, רותם המדבר, סחלבים ועוד - כל זאת לצד שטחי ביצה עם צמחיית מים אופיינית ועופות מים."

אריק טפיירו, רכז התחבורה של החברה להגנת הטבע: "אנו מברכים על ההחלטה שהתקבלה, אחרי מאמץ משותף וארוך של ראשי יישובים בשרון וחלק ממשרדי הממשלה. מדובר בצעד חשוב ומשמעותי לשימור מרחב אגן הפולג. החלטת הוועדה מאזנת בין צורך תחבורתי אמיתי לבין שימור סביבה וטבע. חשיבותה של דרך דרומית זו היא ביכולתה לשרת את העיר רעננה ושאר יישובי המרחב. אנו קוראים למשרדי הממשלה להשלים את הליכי הסטת תוואי הדרך דרומה ולכלל הציבור לבוא ולטייל במרחבי נחל הפולג".