הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חוק הפיקוח על אדמות מרעה עבר בקריאה ראשונה


שנתיים שלאחר שהופל: חוק הפיקוח על אדמות מרעה עבר בקריאה ראשונה. החוק מחמיר את הענישה על גניבות צאן ובקר ופגיעה בציוד חקלאי, וכן מסדיר סכסוכים על שטחי מרעה ונותן כלים אפקטיביים לאכיפת החוק בידי פקחי משרד החקלאות

 13-7-2010


מליאת הכנסת העבירה הבוקר (ג') את "חוק הרעיה", הבא להעניק הגנה לרועי הצאן מפני גניבות ונזקים חקלאיים בשתי הצבעות שונות. הצעת החוק הפרטית בנושא, שיזם ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי), עברה בקריאה טרומית, ומיד לאחריה – הצעת החוק הממשלתית עברה בקריאה ראשונה. החוק מחמיר את הענישה על גניבות צאן ובקר ופגיעה בציוד חקלאי, וכן מסדיר סכסוכים על שטחי מרעה ונותן כלים אפקטיביים לאכיפת החוק בידי פקחי משרד החקלאות.

הצעת החוק של ח"כ אריאל כבר הוכנה בכנסת הקודמת וזכתה לברכתם ותמיכתם של נציגי מגדלי הבקר ואנשי הסיירת הירוקה, אך הופלה בקריאה הראשונה מאחר והקואליציה טענה כי טרם השלימה הצעת חוק ממשלתית בעניין. רק עתה, שנתיים מאוחר יותר ותחת ממשלה חדשה, הושלמה הכנת הצעת החוק הממשלתית.

לאחר הסכמה בין ח"כ אריאל, שמפלגתו באופוזיציה, ושר החקלאות שלום שמחון (העבודה) לערוך את הדיונים על החוק תוך שיתוף פעולה, הועלה החוק להצבעה. השר שמחון ציין לשבח את התמדתו של ח"כ אריאל בקידום החוק, למרות שכבר הופל בעבר. יש לציין כי הצעת החוק הממשלתית דומה לזו שהציע אריאל, אך אינה זהה לה, והדיון בחוק יעבור עכשיו לדיון בועדות הכנסת ושם אמורים ללבן את ההבדלים ולהחליט על הנוסח הסופי.

המצב כיום - חוסר בפיקוח אפקטיבי

בשנותיה הראשונות של המדינה, תוקן חוק להגנת הצומח שמטרתו הייתה לאפשר נטיעת יערות ושימורם אך במהלך השנים התברר כי חוסר פיקוח ואי מתן כלי אכיפה לגופים הממונים (כדוגמת הסיירת הירוקה), אפשרו לעבריינים להזיק לשטחים הפתוחים ולשטחים חקלאים ואפשרו השתלטות זמנית וקבועה של עברייני בניה ושודדי קרקעות על שטחי מרעה.

בעיה נוספת איתה נאלצו להתמודד הרשויות היא התגברות תופעת גניבות בקר, בעיקר מהבוקרים בצפון. בוקרי הצפון מצאו עצמם, לא פעם, מול מכלאות ריקות, ומול משטרה שלא יכולה להועיל. העובדה כי פקודת הרועים מצריכה רישיון רק במקרים מסוימים, מקשה על המשטרה לזהות את הבקר הגנוב.

"חבל שהממשלה השתהתה עם הכנת הצעתה עד עכשיו, כשהחקלאים הם אלו ששילמו את מחיר הדחייה במאבק יומיומי חסר שיניים מול פולשים. אני מקווה שעתה, עם העברת החוק, הוא יקודם במהירות לקראת השלמה בתחילת מושב החורף." אמר אריאל.