הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שומרים על הים: היחידה הימית מסכמת חצי שנה של פעילות


ביחידה הימית של רשות הטבע והגנים, מציינים בסיפוק את הפעילויות והמשימות שהושלמו בחצי השנה הראשונה לפעילותה, ואת שיתוף הפעולה עם הדייגים בכל הארץ. היחידה הוקמה בעקבות הסכם שנחתם עם משרד החקלאות, במסגרתו הוענקו לרשות סמכויות פיקוח ואכיפה של פקודת הדיג

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  29-06-2018



דיג בכינרת, צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

ברשות הטבע והגנים מסכמים בימים אלה את פעילותה של היחידה הימית שהוקמה לפני כחצי שנה, במסגרת הסכם עם משרד החקלאות, בו הועברו לרשות סמכויות הפיקוח והאכיפה של פקודת הדייג.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

ביחידה הימית מציינים בסיפוק את הפעילויות והמשימות שהושלמו בחצי השנה הראשונה לפעילותה, וכן את שיתוף הפעולה של הדייגים בכל הארץ ובכל שיטות הדייג. בתוך כך החל מיוני חג איסור דייג מכמורת למשך חודשיים והיחידה הימית נערכת להגברת מאמצי הפיקוח והאכיפה סביב דייג זה.

את חודשי העבודה הראשונים השנה הקדישה רשות הטבע והגנים לקליטה והכשרה של צוות מקצועי ביחידת הפיקוח הימית. הצוות שנבחר לאחר מיון קפדני, מורכב ברובו מבעלי השכלה אקדמית במדעי הים ובעלי הניסיון והכישורים הנדרשים לעבודה בים. צוות היחידה כולו מונה 18 איש מתוכם 15 פקחים ימיים הפועלים בים התיכון, בכנרת ובמפרץ אילת.

תהליך ההכשרה של הפקחים הימיים כלל לימוד מעמיק של עולם הדייג בישראל, יסודות שמירת הטבע בים, לימוד פקודות הדיג והתקנות, תירגולי ימאות וצלילה בתנאים שונים ובתרחשים משתנים, פגישות עם דייגים וסיורים במעגנות הדייג ובים. ההכשרה כללה מבחנים מקיפים בכל הנושאים שנלמדו.

עם סיום ההליך וההסמכה לאכיפת החוק, יצאו הפקחים לגזרות השונות, במאמץ הסברתי מקיף מול הדייגים השונים וגופים נוספים הפעילים בים, הופקו חומרי הסברה עם דרישות החוק, הופקו סרטוני הסברה והופצו הודעות לתקשורת המיועדות לדייגים המכריזות על עונות איסור הדייג ועוד.

בכל הקשור לפעילויות הפיקוח והאכיפה בסביבה הימית, הנחיות העבודה לשלב הראשון של היחידה הימית היו לפעול מול גורמי השטח בהם צבא, המשטרה, המעגנות,ה נמלים ואוכלוסיות הדייגים באופן יזום, למטרת היכרות והסברה על היחידה, החוק והתקנות. זאת בשאיפה שיובילו לשיח שוטף באווירה חיובית ולסיוע הדדי בנושאי שמירת הטבע, רישוי מסודר ועוד.

ואכן, דייגים רבים ניצלו את ההזדמנות שנקרתה בדרכם ואת השינוי בשטח, לטובת הגשת בקשה לרישיון ותשלום האגרה כחוק, מתוך הבנה כי האכיפה מתבצעת מעתה באופן מוסדר.

בנוסף, לראשונה השנה, הכריז מנהל אגף הדייג במשרד החקלאות על איסור דיג בעונת הרבייה לדגי לוקוס בחודש מאי, במהלכו נתקלו פקחי היחידה הימית במספר אירועים של דייג לוקוסים, אך ככלל רוב הדייגים שמרו על החוק.

יחידת הפיקוח הימית הגבירה גם את מאמצי הפיקוח והאכיפה לקראת עונת הרבייה בה יש איסור על כל הדייג החופי בחודש יוני. האכיפה נועדה להבטיח שמירה ושיקום מצב הדגה בים בתקופה רגישה זו של השנה. לאורך תקופה זו נרשמו מספר אירועים של דיג אסור ודיג ללא רישיון בענף המקצועי וגם בספורטיבי, אך נראה כי ישנה ירידה גדולה בכמות הדייג בזמן עונת הרבייה בייחס לשנים קודמות.

במהלך החודשיים האחרונים טופלו על ידי פקחי היחידה הימית למעלה מ- 30 אירועים של דיג בניגוד לחוק. במקרים של עברות חמורות נתפס גם ציוד הדיג וכלי השייט ששימשו את הדייגים.

בכל הקשור לדייג מכמורת, עם הכניסה לפעילות בים, נערכה לפקחים הכשרה לגישה ועליה על ספינות מכמורת, בדגש על בדיקות סיפון לפני עונת הגיוס (גדילה). עד כה שיתוף הפעולה של ספינות המכמורת היה מלא ורבות נבדקו בים ובנמלים.

ביחידה הימית מציינים כי ימשיכו בפעולות ההסברה מול ציבור הדייגים והציבור הרחב לצד הגברת מאמצי הפיקוח והאכיפה. כל זאת במטרה להבטיח את השמירה על הטבע תוך שמירה ושיקום על מצב הדגה לרווחת כולם ועל פי דרישות החוק.