הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פרוייקט נסיוני: העסקת עובדים זרים על בסיס עונתי


משרד החקלאות יקדם תכנית להעסקת עובדים זרים בהתאם לצורך בעבודה בחקלאות לאורך השנה. במסגרת פרויקט ניסיוני יקלטו בארץ בחודש אוקטובר 300 עובדים מסרי לנקה שישהו בישראל חצי שנה. מטרת הפרוייקט הנסיוני - הורדה למינימום שהות של עובדים זרים בתקופות של חוסר תעסוקה

שלומית קידר, פורטל החקלאות הישראלי  21-7-2010


במסגרת מדיניות הממשלה לצמצום מספר העובדים הזרים המועסקים בישראל למינימום ההכרחי, יוצא משרד החקלאות ופיתוח הכפר בתוכנית חדשה שעשויה לדברי גורמים במשרד, לשנות את כל מבנה ההעסקה של עובדים זרים בחקלאות הישראלית.

נכון להיום, עובדים זרים המועסקים בחקלאות מגיעים לישראל למשך חמש שנים רצופות, במהלכן הם עובדים אצל חקלאי קבוע. בתקופות בהן נפח הפעילות במשק החקלאי יורד, הם מועברים למשקים אחרים, בהם ישנה עבודה.

הפרויקט הניסיוני שמתחיל בימים אלה, יאפשר לחקלאים להעסיק עובדים זרים למשך חצי שנה בלבד, ל"עונה החמה" של המשק, ובכך לחסוך את הצורך במציאת פתרונות כאשר מסתיימת העונה החקלאית במשקם.

לפי התכנית, יגיעו העובדים העונתיים מסרי לנקה כבר בחודש אוקטובר הקרוב וישהו בארץ עד חודש אפריל 2011. בזמן זה יבחן משרד החקלאות, בשיתוף עם משרד הפנים, האם תוכנית זו מתאימה להפעלה רחבה, כאלטרנטיבה לשיטת ההעסקה הנוכחית.

העובדים העונתיים יהיו זכאים לתנאי ההעסקה הרגילים של עובדים זרים בענפי החקלאות בישראל. מעסיקיהם העתידיים ישלמו על כרטיסי הטיסה ורשות האוכלוסין, ההגירה ומעברי הגבול של משרד הפנים תחזיר את הוצאות כרטיסי הטיסה לחקלאים במהלך שנת 2011, בכפוף להצגת קבלות וליציאת העובד מהארץ בחזרה לארץ מולדתו. בנוסף, יקבלו העובדים כ- 3,000 ₪ לאחר יציאתם מישראל, כדי להבטיח שהם אכן חוזרים לארצם עם סיום תקופת עבודתם.

בשלב הראשוני של הפיילוט, יוכלו לקחת חלק כלל החקלאים שברשותם היתר להעסקת עובד זר. בסך הכל, יינתנו היתרים לכ- 300 עובדים זרים. עם סיום הפיילוט ובאם יוכתר בהצלחה, קבלת היתרים לעובדים עונתיים תהיה במסגרת במקום היתרים לעובדים זרים קבועים.

ד"ר תניב רופא, מנהלת אגף בכיר לתכנון כלכלה וחקלאות במשרד החקלאות: "ענפי החקלאות מאופיינים בעבודה שאינה קבועה לאורך השנה כולה, ישנן תקופות של עומס וישנן תקופות רגועות, בהתאם לסוגי הגידולים. הפיילוט החדש שאיתו יצאנו לדרך מאפשר לנו לבחון שיטה חדשה להעסקת עובדים זרים, המקובלת במדינות מפותחות אחרות בעולם, ונותנת מענה לתקופות השיא המייחדות את ענף החקלאות. בנוסף, היות והעובדים יגיעו לתקופה מוגבלת, נכונותם לשלם עבור ההגעה לישראל קטנה באופן משמעותי.

ד"ר רופא הוסיפה כי במידה והפיילוט יצליח, יש בכוונת משרד החקלאות להפעילו בהיקף רחב כבר בשנה הקרובה, ולאפשר לאותם עובדים להגיע מדי עונה לישראל, תוך יצירת התמחות של העובדים במשקים ומתן מענה לחקלאים בעונות השיא.


"החלפת הפועלים כל חצי שנה תגרום נזקים לחקלאות"

חקלאים ששמעו על הפרוייקט הניסיוני מטילים ספק בהצלחתו. "חקלאי הערבה, למשל, זקוקים לפועלים לתקופה של בין 8 ל-9 חודשים בשנה. בתקופה בה אין ביכולתם לספק עבודה לפועלים, הם מניידים אותם למשקים במקומות אחרים בארץ, בהם העונה הבוערת נופלת בדיוק על התקופה בה חקלאי הערבה נמצאים בין עונות הגידול. בצורה כזו, יש ניצול מלא של פוטנציאל העבודה של העובדים הזרים" אומר חקלאי ממושב בצפון. לדבריו, הבאת עובדים זרים לתקופה של חצי שנה בלבד, תיצור מחסור חמור בכח העבודה. "גם פועל בענפי החקלאות זקוק לתקופת הכשרה והסתגלות והחלפת פועל כל חצי שנה תגרום לנזקים בחקלאות"