הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הוארך מועד הגשת הפניות להחזר כספי בגין ''שאיבה שנייה''


מדובר בהחזר בהיקף 30 מיליון ₪, שהקצתה המדינה לחקלאים, בגין הצורך לשאוב מים להשקיה מנקודת הקצה של מקורות אל השטח, בשל הפרשי גובה

מערכת פורטל החקלאות הישראלי  26-7-2010


בעקבות פניית ארגון עובדי המים, הסכימו ברשות המים לדחות בחודש את המועד האחרון להגשת פניות החקלאים להחזר כספי בגין שאיבה שנייה וקבעה אותו ל- 29/8/10. מדובר בהחזר בהיקף 30 מיליון ₪, שהקצתה המדינה לחקלאים, בגין הצורך לשאוב מים להשקיה מנקודת הקצה של מקורות אל השטח, בשל הפרשי גובה.

מאחר וחברת מקורות מובילה מים עד לנקודות קצה קבועות, נוצר מצב בו חקלאים המעבדים שטחים באזור גבוה מנקודת הקצה נדרשים לבצע, על חשבונם, שאיבת מים מנקודת הקצה בכדי להעבירם אל השטח לשם השקיית היבולים.

בסוף חודש אפריל השנה הודיעה רשות המים כי חקלאים, המבקשים לקבל החזר רטרואקטיבי בגין עלויות השאיבה השנייה, נדרשים להגיש בקשה מנומקת ומגובה בבדיקות, לגובה ההחזר המגיע להם. עד כה נהוג היה להגיש אישורי בדיקה הנדסית או אישורי בדיקה חשבונאית אולם כעת, בעקבות הנחיות החשב הכללי, נדרשת בדיקה כוללת, המכילה הן נתונים הנדסיים והן נתונים חשבונאיים, בכדי להוכיח את מידת הזכאות להחזר.

ארז וייסמן, מנכ"ל ארגון עובדי המים: "מדינת ישראל הכירה בצורך להשיב לחקלאים את ההוצאות שנגרמו להם בגין השאיבה השנייה ואף הקצתה לשם כך 30 מיליון ש"ח, אולם טווח הזמנים להגשת הבקשה, שקבעה רשות המים, היה קצר מדי ולא איפשר לחקלאים לערוך את הבדיקות הנדרשות בכדי להגיש בקשה מנומקת כראוי. לאחר שהעלינו את טיעוני החקלאים בפני נציגי רשות המים, הצלחנו להשיג הארכת זמן בת חודש נוסף, עד למועד האחרון, אולם חקלאים שלא יזדרזו לבצע את הבדיקות ולהגיש בקשה עלולים לאבד את זכאותם להחזר".

ארגון עובדי המים פועל בימים אלה בישובים ומשקים בכל הארץ, בשיתוף עם ברית פיקוח, למתן חבילה כוללת של ליווי הנדסי וחשבונאי לבדיקת הזכאות. בחינה ראשונית לזכאות תיעשה ללא עלות ובמידה ותמצא זכאות להחזר יערכו בדיקות מקיפות, שתוצאותיהן יוגשו לאישור רשות המים. וייסמן העריך כי בקשות שלא יכללו את מכלול ההיבטים הנדרשים עלולות להידחות ומגישיהן לא יזכו להחזרי כספים.