הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מנזקי השרב הכבד: מאות אלפי עופות מתו בלולים


גל החום פגע בכל גידולי העופות ובכלל זה פטם, מטילות והודים. רוב מקרי התמותה התרחשו בלולים בצפון הארץ. משרד החקלאות: "הלולים החדשים שייבנו במסגרת הרפורמה יהיו מאווררים ומצוננים". עמותת אנונימוס: "לולי הטלה ללא כלובים שרדו את גל החום"

שלומית קידר, פורטל החקלאות  1-8-2010


גל החום הכבד שראשיתו בשבת ושסופו עדיין אינו נראה כבר מתחיל לגרום לנזקים לחקלאים. מנתונים ראשונים שהגיעו לחברת הביטוח קנט, המבטחת נזקי טבע בחקלאות, עולה כי גל החום גרם למותם של מאות אלפי עופות בלולים. מהדיווחים בשטח עולה כי גל החום פגע בכל גידולי העופות ובכלל זה פטם, מטילות והודים. בחברה התקבלו עד כה למעלה מ-100 הודעות על נזקים ללולים, כאשר עיקר הדיווחים היו על מוות של עופות בלולים בצפון הארץ.

על פי הערכות ראשוניות הנזק שנגרם לחקלאים עד כה, ושצפוי להימשך ככל שימשך גל החום החריג, צפוי לעמוד על כ-5 מליון ₪. בקנט אומרים כי כל שמאי החברה יצאו, החל מהבוקר, למוקדי הנזק על מנת לאמוד את היקף הנזק ולקדם את הפיצוי שינתן למגדלים.
בקנט מזכירים כי בפעם האחרונה ששטף את הארץ גל חום מתמשך בסדר גודל שכזה הייתה בשנת 2002. בשנה זו פיצתה קנט את החקלאים בכ-40 מליון ₪, כאשר כ-4 מליון ₪ היה פיצוי למגדלי העופות.

לדברי דודי גינזבורג, מנכ"ל קנט, עיקר הנזק לעופות, עד כה, נגרם דווקא לעופות הגדולים והבוגרים הנמצאים בשלב האחרון לפני שיווקם, ולאחר שהמגדל כבר השקיע בגידולם את מרבית ההשקעה. בשלב זה של הגידול העופות רגישים מאוד לחום ומתקשים לקרר את עצמם.

בחברה ימשיכו לעקוב אחר נזקי גל החום ולבדוק את השלכותיו על שאר הגידולים החקלאיים.

משרד החקלאות: הלולים החדשים שייבנו יהיו מאווררים ומצוננים

ממשרד החקלאות ופיתוח הכפר נמסר בתגובה לתמותת העופות הגדולה, כי הלולים החדשים שייבנו במסגרת הרפורמה בלול, יבטיחו שמקרים כאלו, בהם ביום אחד מדווח על כמות כה גדולה של מקרי תמותה כתוצאה מהחום, לא ישנו.

עוד נמסר ממשרד החקלאות כי מצבם הנוכחי של העופות עגום, הלולים מיושנים מאוד, מרביתם אף ללא רישיונות עסק, בנויים בטלאים, ובשום אופן לא מאפשרים ויסות של טמפרטורות בהתאם לצורכי העופות. "במיוחד במדינה חמה כישראל, מחובתנו להביא לשיפור משמעותי ברווחתם, ולשם כך, הלולים החדשים שייבנו יהיו מאווררים ומצוננים בהתאם לתנאי הקיום בארץ."

"קידום הרפורמה בענף, יבטיח שיפור משמעותי בתנאי המטילות - הגדלה משמעותית בשטח המחייה, העשרת תאי המחייה וההטלה וכמובן בקרה וויסות של הטמפרטורה בלול בהתאם לצרכי התרנגולות", כך מוסרים ממשרד החקלאות

עמותת אנונימוס: לולי הטלה ללא כלובים שרדו את גל החום

מעמותת אנונימוס נמסר כי מבדיקה שערכה העמותה, עולה כי לולי הטלה ללא כלובים שרדו את גל החום ללא מקרי תמותה - כולל לול המעוף החדש בכפר ברוך, המונה כ-20 אלף תרנגולות. מנגד, תמותה נרחבת נרשמה בלולי הטלה בכלובי-סוללה באזור הגליל, וכן בלולי עופות לבשר (פטמים).

עוד אומרים באנונימוס, כי "בלולי הפטמים הושלמה בשנים האחרונות רפורמה שהעבירה את השליטה בענף לקומץ תעשיינים, תוך הרעה בתנאי החזקת העופות. בימים אלה נבחנת הרפורמה בלולי ההטלה, ומשרד החקלאות מתכנן להקים בלולים החדשים את אותם כלובים מיושנים, על אף שהמגמה באירופה היא לעבור ללולים ללא כלובים."

בעמותה מביעים תקוה כי "הפעם משרד החקלאות לא יחזור על טעויות העבר, וינצל את הרפורמה למעבר ללולי מעוף מתקדמים, בהם התרנגולות בריאות יותר ויכולות להתמודד עם החום באמצעים טבעיים."