הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מצננים את הפרות ברפתות


הרפתנים עובדים שעות נוספות בכדי לאפשר צינון לפרות הסובלות מהחום. מערכות הצינון ברוב הרפתות משלבות התזת מים צוננים ואיוורור כחמש שש פעמים ביום. ישראל נחשבת למובילה בעולם בתחום צינון הרפתות והתמודדות עם עומסי חום

מערכת פורטל החקלאות  1-8-2010


מהתאחדות מגדלי הבקר נמסר כי עקב השרב הכבד ועומס החום מופעלות בכל הרפתות בארץ מערכות הצינון במלוא המרץ, לכל ימי הקיץ.

יואב צור רפתן ותיק מבאר טוביה מספר כי הרפתנים עובדים שעות נוספות בכדי לאפשר צינון לפרות הסובלות מהחום. צור אומר כי מערכות הצינון ברוב הרפתות משלבות התזת מים צוננים ואיוורור כחמש שש פעמים ביום, זאת על מנת להקל את מצוקת החום של הפרות.

רגישותן של פרות החלב הישראליות לחום גבוהה בגלל מוצאן מאירופה, ובשל כך יש צורך לאזן את חום גופן במהלך היממה, על מנת לשמור על רמת ייצור החלב הרגילה שלהן. הדבר מתבצע על ידי "מערכות צינון" שפותחו בישראל בשנים האחרונות והוכנסו לרפתות בסיוע צוותי מחקר פיתוח והדרכה של משרד החקלאות.

מערכות הצינון שולבו בכל הרפתות השיתופיות ובמרבית הרפתות המשפחתיות, והשנה היה צורך להפעילן מוקדם יותר בשל גלי החום הכבדים, בעיקר בדרום הארץ - שם כבר החלו לצנן את הרפתות בחודש מאי.

בהתאחדות מגדלי הבקר מציינים, כי באחרונה החל גם שימוש בשיטה חדשה לצינון הרפתות - על ידי ערפול מאולץ של אדים, שיטה בה מקררים את המבנה ולא את הפרה עצמה. שיטה זו מומלצת גם בשל החיסכון שלה במים.

ענף החלב בישראל נחשב למוביל בתחום ההתמודדות עם עומסי חום. תוצאות המחקרים ושיטות הצינון שפותחו בישראל, הוצגו בכנסים מדעיים בארצות העולם ומיושמות במשקי חלב רבים המתפתחים באזורים החמים, מדרום ארצות הברית וצפון מכסיקו במערב ועד דרום סין, יפן והודו במזרח. בנוסף, מגיעים לישראל נציגים ממדינות רבות, על מנת ללמוד את נושא התמודדות הרפתות עם עומסי החום.