הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הממשלה אישרה הבאת 300 עובדים מסרי לנקה לענף החקלאות


הממשלה החליטה לפעול להעסקת 300 עובדים זרים בחקלאות מסרי לנקה לתקופה של חצי שנה, במסגרת פרויקט נסיוני שיוזם משרד החקלאות להעסקת עובדים בחקלאות לתקופות קצרות

מערכת פורטל החקלאות הישראלי  1-8-2010


הממשלה החליטה היום לפעול להסדרת העסקתם של כ-300 עובדים זרים שיגיעו לישראל מסרי לנקה, במסגרת פרוייקט נסיוני שיזם משרד החקלאות להעסקת עובדים זרים לתקופה מוגבלת של ששה חודשים

עובדים זרים המועסקים בחקלאות כיום, מגיעים לישראל למשך חמש שנים רצופות, במהלכן הם עובדים אצל חקלאי קבוע. בתקופות בהן נפח הפעילות במשק החקלאי יורד, הם מועברים למשקים אחרים, בהם ישנה עבודה.

הפרויקט הניסיוני שמתחיל בימים אלה, יאפשר לחקלאים להעסיק עובדים זרים למשך חצי שנה בלבד, ל"עונה החמה" של המשק, ובכך לחסוך את הצורך במציאת פתרונות כאשר מסתיימת העונה החקלאית במשקם.

בהחלטת הממשלה נקבע כי תיבחן הכדאיות בהבאתם והעסקתם של העובדים הזרים על בסיס עונתי, בהתאם לתקופות השיא בחקלאות. אופן הבאתם והעסקתם של העובדים יהיה לפי סיכום בין משרד האוצר, משרד החקלאות ופיתוח הכפר, משרד הפנים ומשרד התעשייה המסחר והתעסוקה. גיוס העובדים יתבצע מול הרשויות בסרי לנקה.

בדברי ההסבר שהונחו בפני הממשלה נאמר כי במסגרת דו"ח הועדה לעידוד תעסוקת ישראלים והקטנת מספר העובדים הזרים בחקלאות, הוצע לבחון העסקת עובדים זרים על בסיס עונתי, כפי שמקובל במדינות ה-OECD כמו קנדה, ספרד, גרמניה, דנמרק והולנד - תכנית שלדברי משרד החקלאות נותנת מענה לתקופות השיא המייחדות את הענף.

בממשלה מדגישים כי הבאת העובדים הזרים מסרי לנקה תעשה תוך הבטחת זכויותיהם במדינת המוצא ובישראל. העובדים העונתיים יהיו זכאים לתנאי ההעסקה הרגילים של עובדים זרים בענפי החקלאות בישראל. מעסיקיהם העתידיים ישלמו על כרטיסי הטיסה ורשות האוכלוסין, ההגירה ומעברי הגבול של משרד הפנים תחזיר את הוצאות כרטיסי הטיסה לחקלאים במהלך שנת 2011, בכפוף להצגת קבלות וליציאת העובד מהארץ בחזרה לארץ מולדתו. בנוסף, יקבלו העובדים כ- 3,000 ₪ לאחר יציאתם מישראל, כדי להבטיח שהם אכן חוזרים לארצם עם סיום תקופת עבודתם.

בשלב הראשוני של הפרויקט הנסיוני, יוכלו לקחת חלק כלל החקלאים שברשותם היתר להעסקת עובד זר. בסך הכל, יינתנו היתרים לכ- 300 עובדים זרים. עם סיום הפיילוט ובאם יוכתר בהצלחה, קבלת היתרים לעובדים עונתיים תהיה במסגרת במקום היתרים לעובדים זרים קבועים.