הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


גל החום ממשיך להכות בלולים ובמטעים


מזכיר ארגון מגדלי עופות, יעקב כהן, מסר כי 200 אלף עופות מתים כבר פונו מהלולים שנפגעו והתמותה והפינוי נמשכים. היקף התמותה עלול להגיע למליון עופות. נשיא התאחדות האיכרים: אלפי טונות של פירות נשירים הבשילו במטעים טרם זמנם בשל החום

 2-8-2010


גל החום ממשיך לפגוע בעופות בלולים. 200 אלף עופות מתים כבר פונו מהלולים, כך מוסר מזכיר ארגון מגדלי עופות יעקב כהן. כל אמצעי הצינון שהופעלו בלולים בניסיון למנוע את האסון, לא הועילו ולא הצליחו למנוע את התמותה המאסיבית של העופות.

כהן מסביר, כי אמצעי הצינון מיועדים לתת מענה לעומס חום ברמה סבירה, אך לא לעומס החום הקיצוני השורר בישראל בימים האחרונים.

גל החום האחרון פגע בכל גידולי העופות ובכלל זה פטם, מטילות והודים. רוב מקרי התמותה התרחשו בלולים בבמושבי הגליל, בהם מרוכז 65% מענף הלול בישראל.

על פי הערכות ראשוניות של חברת הביטוח קנט (הקרן לנזקי טבע בחקלאות) הנזק שנגרם לחקלאים עד כה, ושצפוי להימשך ככל שימשך החום, מוערך בכ-5 מליון ₪. היקף התמותה עלול להגיע למליון עופות.

גם במטעים המצב קשה. נשיא התאחדות האיכרים דובי אמיתי, מסר כי אלפי טונות של פירות נשירים הבשילו במטעים טרם זמנם. על זה נוסף המחסור החמור בעובדים שיקטפו את הפרי, והוא נרקב על העצים במטעים. לדבריו ממשלת ישראל שהתחייבה להשלים את מכסת העובדים הזרים החסרים לחקלאות לא עמדתה בהתחייבותה עד כה.

זני הפירות העיקריים שנפגעו בגל החום הנוכחי הם אפרסקים, שזיפים, נקטרינות, ענבים ואבטיחים. בגל החום האחרון שפקד את ישראל לפני כחודש, למעלה מ-150 משקים חקלאיים ספגו פגיעות קשות בהיקף של למעלה מ-7 מליון שקלים. הנזק אז נגרמו למגדלי האבטיחים, המלונים והענבים, ועיקרו נבע ממכות חום, צריבה וכוויות בקליפות

אמיתי מעריך כי בשל ההבשלה המוקדמת במטעים שנפגעו בשבוע החולף, צפוי מחסור בפירות בהמשך העונה, ומחיריהם עוד צפויים לעלות יותר. לדבריו, מכסת המים שהוקצתה לחקלאים השנה, לא תספיק עד סוף העונה בשל ההשקיה המוגברת הנדרשת בימים האחרונים.