הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


דייגי הכנרת יפוצו על הפסקת הדיג באגם


בעקבות ההחלטה להפסיק את הדיג בכנרת, יקבלו דייגים שמנהלים ספרי חשבונות כ-3,850 שקלים לחודש, והשאר יקבלו גמלה חודשית של כ-2,600 שקלים, כך מדווח הערב העתון 'כלכליסט'

 3-8-2010


לאחר מספר חודשים של משא ומתן הגיעו גורמים ממשלתיים השבוע להסכמה סביב מתווה הפיצויים לדייגי הכנרת - 170 הדייגים יזכו לפיצויים המסתכמים באלפי שקלים לחודש. כך מדווח הערב
העתון 'כלכליסט'. המתווה עדיין לא נחתם סופית ועשוי לעבור שינויים.

לפי המתווה, דייגים אשר ספרי חשבונות יקבלו
כ-3,850 שקלים לחודש, וכאלה שאינם מנהלים ספרים יקבלו גמלה חודשית של כ-2,600 שקלים למשך שנתיים.

בחודש אפריל השנה, אישרה הממשלה הצעת החלטה משותפת לשרי החקלאות, האוצר והגנת הסביבה, להשבית באופן מוחלט את הדיג באגם הכנרת לתקופה של שנתיים.

התכנית אוסרת על דייג באופן מוחלט בכל הכנרת, בנהר הירדן בקטע הנשפך לכנרת, ובכל נחלים הנשפכים לכנרת. התוכנית כוללת פעולות אכיפה מוגברות, אכלוס יזום של דגים באגם ומחקר שילווה את התוכנית.

ההחלטה התקבלה לאור נתונים שנאספו ע"י אגף הדייג במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, מהם עלה כי כמות הדגה באגם הכנרת ירדה בעשור האחרון, ובייחוד בשנתיים האחרונות, בעשרות אחוזים מדי שנה עד לרמה קריטית. הנתונים עוררו חשש ממשי לאסון אקולוגי שיתרחש בעקבות אובדן משאב הדגה בכינרת והפיכתו לאגם ללא דגים.

על מנת למזער את הנזק הכלכלי לדייגים, גיבש צוות מקצועי, בהשתתפות נציגי משרד החקלאות ופיתוח הכפר, ומשרד האוצר תוכנית לתמיכה בדייגים אשר עיקר פרנסתם מהענף, תוך הבחנה בין מי שניהל ספרים כחוק לבין העוסקים בענף אשר לא ניהלו ספרים כחוק.

בדיון שנערך בוועדת הכספים אמר אז שר החקלאות שלום שמחון כי לדייגים שמנהלים ספרי חשבונות תינתן קצבה חודשית בסך 5 אלף שקלים למשך השנתיים, לאחר מו"מ שהתנהל בחודשים האחרונים, סוכם כי כל הדייגים יפוצו ובנוסף יזכו אלה שניהלו ספרי חשבונות להכשרה מקצועית. אישור סופי לפשרה ינתן בשבועות הקרובים.