הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נזקי הטבע למגדלי הירקות בשנתיים האחרונות - 200 מליון ₪


קנט מחדשת את ביטוח הירקות לשנת 2010/11. בשנתיים האחרונות פיצתה החברה את המגדלים בסכום כולל של כ-200 מליון ₪ בגין נזקי טבע שונים. עיקר הנזקים נגרמו כתוצאה משרב, סופות, ברד וגשם

שלומית קידר, פורטל החקלאות  9-8-2010


חברת הביטוח קנט, שילמה בשנתיים האחרונות כ-200 מליון ₪ כפיצוי למגדלי הירקות בגין נזקי טבע, כך עולה מסיכום שנערך בחברה לרגל פתיחת ההרשמה לחידוש ביטוח הירקות לשנה הקרובה.

מהנתונים עולה כי היקף הנזק בשנת 2008 עמד על כ-185 מליון ₪ ובשנת 2009 על כ-12 מליון ₪. עיקר הנזק נגרם כתוצאה מנזקי שרב, סופה, ברד וגשם. עוד עולה מהנתונים כי החברה שילמה למגדלי הפלפל והפפריקה כ- 76 מיליון ₪, למגדלי תפו"א סתיו כ- 69 מיליון ₪ ולמגדלי העגבניות כ- 31.9 מיליון ₪. היקף הנזקים למגדלי המלפפון, הבצל והחציל עמד על סכומים שנעו בין 7-4 מיליון ₪.

במסגרת הביטוח לשנת 2010/11 שמציעה החברה יוכלו המגדלים להרחיב את הביטוח הבסיסי שרכש עבורם ענף הירקות במועצת הצמחים ובכך לרכוש ביטוח המקיף סכומי פיצוי יותר גבוהים והשתתפות עצמית נמוכה יותר.. הרחבת הביטוח, אומרים בקנט, מומלצת לאור כיסוי מופחת של עלויות הייצור במסגרת הביטוח הבסיסי והשתתפות עצמית גדולה יותר הנדרשת מהמגדלים. , חשוב לציין כי המועצה משתתפת בדמי הביטוח של המגדלים, במסלול המורחב ובכך מוזילה את דמי הביטוח.

כבכל שנה, לענף הירקות שני מסלולי ביטוח עיקריים: הביטוח הבסיסי, שרוכשת מועצת הצמחים לכל מגדלי הירקות והביטוח המורחב הנרכש ישירות בקנט.–. עם זאת, חל השנה שינוי בביטוח שרכשה המועצה. בניגוד לשנה שעברה, יכסה הביטוח שרכשה המועצה רובד בסיסי בלבד, הנותן כיסוי של כ-45% מעלויות הייצור, לעומת כ- 50% מעלויות הייצור בשנה קודמת. בנוסף, ההשתתפות העצמית הבסיסית גדלה גם היא ותעמוד העונה על 13%, לעומת 10% בשנה שעברה.

לאור זאת ממליצים בקנט, על הרשמה למסלול המורחב. במסגרתו, יוכלו המגדלים לבחור בין מספר רמות ביטוח הנבדלות זו מזו בסכום הביטוח לדונם וכן בדמי הביטוח שישלם כל מגדל. הרמה הגבוהה בדמי הביטוח, מכסה כ-100% מהוצאות הייצור. עוד מציינים בקנט, ישנם גידולים בהם ניתן לרכוש כיסוי גבוה יותר, המכסה הוצאות ייצור גבוהות מהנורמה. בנוסף ההשתתפות העצמית במסלול זה עומדת על 7% במרבית הגידולים.
"המסלול המורחב מומלץ למגדל המעוניין להגן באופן מרבי על השקעותיו" אומר דודי גינזבורג, מנכ"ל קנט, "במסלול זה סכומי השיפוי ורמת ההשתתפות העצמית משופרים ביחס לביטוח הבסיסי במקרה של נזק, יקבל המגדלים פיצוי בגין הוצאות הייצור במלואן". לדבריו, "נזקי השרב, הברד, הגשם וכן הקרה הקשה, הוכיחו לפני שנה ושנתיים את הנחיצות בכיסוי ביטוחי מקיף. אנו שמחים שיכולנו לעמוד לצד מגדלי הירקות המבוטחים, לפצותם בסכום כולל של קרוב ל– 200 מיליון ₪ ולמזער את הפגיעה ביכולתם העתידית".

חברת הביטוח קנט - קרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, פועלת משנת 1967 כחברת ביטוח ממשלתית עסקית בשותפות עם 14 ארגונים חקלאיים נוספים, ביניהם: התאחדות האיכרים, האיחוד החקלאי, מועצת הייצור החקלאית וארגוני מגדלים. לחברה למעלה מ– 17,000 מבוטחים והיא נחשבת לבין המובילות בעולם המערבי במתן פתרונות ביטוחיים לענפי החקלאות השונים.