הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


זינוק חד של כ-85% בהיקף נזקי הטבע בחקלאות ברבעון השני


היקף הנזקים שנגרמו לחקלאים ברבעון השני של 2010 עומד על כ- 65 מיליון ש''ח לעומת כ-35 מליון ברבעון המקביל ב-2009. דודי גינזבורג, מנכ''ל קנט: ''הזינוק בהיקף הנזקים מוכיח שוב שלא ניתן לצפות תופעות אקלימיות ועל החקלאים להיערך בהתאם'' הרבעון השני של השנה מתאפיין במעבר בין נזקי החורף ובין נזקי החום המאפיינים את תקופת המעבר. השנה סבלו החקלאים מחורף חם ויבש ומגלי חום קיצוניים

שלומית קידר, פורטל החקלאות  15-8-2010


זינוק חד של כ-85% בהיקף נזקי הטבע בחקלאות ברבעון השני של השנה, לעומת התקופה המקבילה אשתקד. כך עולה מסיכום נתוני חברת הביטוח קנט המבטחת נזקי טבע בחקלאות. מהנתונים עולה כי היקף נזקי הטבע שנגרמו לחקלאים ברבעון השני של השנה עמדו על כ-65 מיליון ₪, לעומת כ- 35 מליון ₪ ברבעון המקביל אשתקד.

על פי נתוני קנט, הענף העיקרי שנפגע ברבעון השני של שנת 2010 היה ענף הפירות שספג נזק של כ– 40 מיליון ₪, בעיקר כתוצאה מחוסר יבול בפירות הנשירים הזקוקים למנות קור במהלך החורף כדי להניב יבולים טובים.

הנזק שנגרם למגדלים, מוסרים מקנט, הוא גם הסיבה לעלייה החדה שהורגשה במחירי פירות הקיץ: משמש, אפרסק, נקטרינה, שזיף ודובדבן. בנוסף היינו עדים לנזקים באגסים שנפגעו השנה גם ממחלת החרכון שתקפה מטעים רבים באופן חמור.

לגידולי הפלחה נגרם גם כן נזק מהותי, בעיקר בדרום. החורף החם ומיעוט גשמים גרמו לפגיעה קשה בהיקף התוצרת וליבול נמוך. החקלאים בדרום יפוצו, לראשונה, על אובדן ההכנסה, בעקבות הפוליסה החדשנית שהשיקה החברה בדצמבר האחרון. ביטוח ההכנסה החדשני של קנט, המגובה בתמיכה ממשלתית, בא להבטיח לחקלאי הכנסה מינימאלית לדונם וזאת כדי לעודד את חקלאי ישראל לזרוע חיטה ולשמר את אדמות המדינה ויופייה. עבור אובדן ההכנסה תשלם קנט לחקלאים סכום כולל של כ- 17 מיליון ₪.

גל החום הכבד בחודש יוני לא פסח גם על גידולי האבטיחים, המלונים, הענבים והתירס. מנתוני קנט עולה, כי גל החום פגע קשות בלמעלה מ- 150 משקים חקלאיים בכל רחבי הארץ. עיקר הנזק נובע ממכות חום לפירות והירקות, צריבה וכוויות בקליפות והיקפו עומד על למעלה מ- 7 מיליון ₪. מסיכום של כ- 160 הודעות נזק שהתקבלו בעקבות גל החום בקנט עולה, כי עיקר הנזקים נגרמו באזור הדרום (75 הודעות נזק) ובצפון (49 הודעות). הפגיעה במשקים במרכז הארץ הייתה קטנה יותר ועמדה על 34 הודעות נזק בלבד.

לדברי דוד גינזבורג, מנכ"ל קנט, "הזינוק בהיקף הנזקים מוכיח שוב שלא ניתן לצפות תופעות אקלימיות ועל החקלאים להיערך בהתאם". לדבריו, הרבעון השני של השנה מתאפיין במעבר בין נזקי החורף ובין נזקי החום המאפיינים את תקופת המעבר כאשר השנה אופיינו חודשים אלה בנזקים של גלי חום וחורף יבש, יחסית, שפגעו בגידולים.

ברבעון זה מפצה החברה, לראשונה, את מגדלי החיטה והשעורה על אבדן הכנסות ובחברה מעריכים כי ביטוח אבדן ההכנסה החדש יהפוך לביטוח בעל חשיבות רבה למגדלים.

חברת הביטוח קנט - קרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, פועלת משנת 1967 כחברת ביטוח ממשלתית עסקית בשותפות עם 14 ארגונים חקלאיים נוספים, ביניהם: התאחדות האיכרים, האיחוד החקלאי, מועצת הייצור החקלאית וארגוני מגדלים. לחברה למעלה מ – 17,000 מבוטחים והיא נחשבת לבין המובילות בעולם המערבי במתן פתרונות ביטוחיים לענפי החקלאות השונים.