הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


עליה של 10% ביבול התפוחים השנה


ב- 15 שנים האחרונות גדל ב- 50% יבול התפוחים מ- 80 אלף טון לכ- 125 אלף טון. 95% מיבול התפוחים בארץ גדלים בגליל ובגולן. מטעי התפוח בארץ משתרעים על שטח של כ- 42 אלף דונמים. התפוח הוא הפרי הנצרך השכיח ביותר בארץ ובעולם, וערכו התזונתי מעלה את צריכתו בישראל לממוצע של כ- 22 ק''ג לשנה לנפש

שלומית קידר  17-8-2010


השנה נרשמה עליה של 10% ביבול התפוחים ובכמות צריכת הפרי. היבול השנתי הצפוי הוא של 125 אלף טון תפוחים - עליה של כ- 10% משנה שעברה, זאת למרות החורף והקיץ שהיו חמים במיוחד. השנה גם הוקדמה עונת קטיף התפוחים בגליל ובגולן, בשל גלי החום הקיצוניים שפקדו את האזור.

עמוס לוין, מנכ"ל גליל קרור של החברה לפיתוח הגליל ויו"ר שולחן התפוח במועצת הצמחים מוסר כי ב- 15 שנים האחרונות גדל ב- 50% יבול התפוחים מ- 80 אלף טון לכ- 125 אלף טון. "המשמעות של גידול יבול התפוחים באה לידי ביטוי בהתמקצעות והתארגנות משופרת בתחום גידול הפרי במטע תוך דגש על חסכון במים ואיכות הפרי" אומר לוין.

כ-90 אלף טון תפוחים יאוחסנו בבית הקירור בצפון באוויר מבוקר אשר מאריך את חיי המדף של הפרי ומאפשר שיווק פרי איכותי לאורך כל השנה. המודלים החדשים המשלבים ממשק במטע ואחסון התפוחים, מאפשרים לצרכן הישראלי לאכול תפוחים עסיסיים השומרים על מרקם מעולה ואיכות תזונתית במהלך כל השנה. בנוסף אומר לוין, כי השנה ישנה כוונה לחדש שוב את יצוא התפוחים למדינות שונות באגן הים התיכון, לסוריה ולעזה בהיקף של כ-15,000 טון.

95% מיבול התפוחים בארץ גדלים בגליל ובגולן. מטעי התפוח בארץ משתרעים על שטח של כ- 42 אלף דונמים. השנה נראה בשווקים זנים צבעוניים חדשים שהובאו מאירופה וארה"ב כמו: "גאלה", "פינק ליידי", "ברייברן", "פוג'י", ו"גוני". זנים צבעוניים אלו הותאמו לתנאי הגידול ולמזג האוויר בישראל, בנוסף לזנים האדומים- סטרקינג, הצהובים- זהוב והירוקים- הגרניסמיט. התפוחים הינם מקור בריא במיוחד בסל הפירות, ועשירים בסיבים תזונתיים ובוויטמין C.

התפוח הוא הפרי הנצרך השכיח ביותר בארץ ובעולם, וערכו התזונתי מעלה את צריכתו בישראל לממוצע של כ- 22 ק"ג לשנה לנפש.

בתחנות המחקר והפיתוח, שופרה איכות ועסיסיות התפוח, פותחו מודלים יישומים לחסכון במים ודישון, חלה התפתחות מרשימה בייצור שתילים פוריים יותר, ובגליל קיימת שיטת הצללת מטעים ברשתות צל צבעוניות להקטנת מכות שמש , חיסכון במים, ושיפור בעיצוב העצים על מנת לקבל פרי איכותי. כמו כן נמשך פיתוח נושא ההדברה הביולוגית בשיתוף פעולה עם מו"פ צפון.

במסגרת המו"פ (מחקר ופיתוח) החקלאי חל שדרוג משמעותי ביכולות איסום הפירות בקירור באוויר מבוקר המבוסס על טכנולוגיה ידידותית לסביבה. כל הטכנולוגיות החדשות מבוססות על פיתוח המעבדה לאחסון פירות, הממוקמת במתחם גליל קירור בקרית שמונה.