הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ארדן לברק: הפסק בניית גדר ההפרדה בכפר וולאג'ה


העבודות שביצוען החל, ממיטות הרס על מדרגות חקלאיות בנות מאות בשנים, מתקנים חקלאיים ומערכות מים עתיקות, ופוגעות פגישה אנושה בנוף המורשת העברית, הישראלית והעולמית, כתב ארדן לברק. החברה להגנת הטבע בתגובה: ''עמדתו של השר להגנת הסביבה כמו גם עמדתה של עיריית ירושלים מדגישות באופן ברור את הצורך הדחוף והמיידי של עצירת העבודות''

 19-8-2010


השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, פנה השבוע לשר הביטחון, אהוד ברק, בבקשה להורות למשרד הביטחון להפסיק את העבודות להקמת גדר ההפרדה באזור הכפר וולאג'ה בעמק רפאים, מאחר והעבודות גורמות לפגיעה סביבתית ונופית.

"מורדות הגבעות מצידו הדרומי של נחל רפאים, בין נחל גילה והכפר וולאג'ה לנחל המעיינות והכפר בתיר, משמרים במלוא חיוניותו את הנוף התרבותי המסורתי של הרי יהודה. לא מדובר באתרי עתיקות נקודתיים אלא במערכת נופית רחבה ורגישה ששימורה כמכלול מורשת הוא חיוני. העבודות שביצוען החל, ממיטות הרס על מדרגות חקלאיות בנות מאות בשנים, מתקנים חקלאיים ומערכות מים עתיקות, ופוגעות פגיעה אנושה בנוף המורשת העברית, הישראלית והעולמית."

עוד כותב ארדן לברק "בפברואר שנה זו החליטה ממשלת ישראל על תוכנית לאומית לשימור אתרי מורשת ונופי ישראל, והקצתה למטרה זו סכום כסף גדול. העבודות המתקיימות כעת בשטח נחל רפאים עומדות בניגוד מוחלט למגמת השימור של ערכי מורשת."

"אני מבקש את הסכמתך להורות על עצירת העבודות והקפאתן לפרק זמן מוסכם ולכל הפחות עד לקבלת החלטתו של בג''צ, כדי לאפשר מחשבה שנייה על טיבו של מכשול ההפרדה באזור ודיון נוסף בחלופות טכנולוגיות או חלופות ההתוויה למכשול המתוכנן, זאת על מנת למנוע את הריסתו של ערך מורשת נופי תרבותי נדיר ויחיד".

עיריית ירושלים העבירה לאחרונה לבג"צ את עמדתה בנושא הקמת גדר ההפרדה באזור וואלג'ה בדרום ירושלים, והיא מותחת ביקורת קשה ביותר על משרד הביטחון בנושא קידום הקמת הגדר ומביעה התנגדות להקמתה, מטילה ספק בנחיצותה ומציגה את הפגיעה הצפויה לעיר ולסביבה בעקבות הקמתה.

בעמדתה ציינה העירייה כי "בשום שלב לא נערכה התייעצות עם עיריית ירושלים, למרות שחלק גדול מהגדר עובר בשטחה... נוצרה מציאות בלתי הפיכה מבחינה אנושית ואקולוגית... קביעת הגדר תביא לניתוק השטח מהעיר... ולכאוס תכנוני ותפקודי, בעל השפעות ניכרות בירושלים... כל זאת באזור בעל רגישות נופית וסביבתית מהמעלה הראשונה... על כן, יש לשקול מחדש את נחיצות הגדר"
את הפנייה לבג"צ נגד הגדר הגישו תושבים מקומיים.

החברה להגנת הטבע, המתנגדת להקמת הגדר מטעמים נופיים וסביבתיים, צורפה לאחרונה כידידת בית המשפט, והיא העבירה, מתוקף תפקיד זה, חוות דעת על ערכיות וייחודיות השטח.

מהחברה להגנת הטבע נמסר: "עמדתו של השר להגנת הסביבה כמו גם עמדתה של עיריית ירושלים מדגישות באופן ברור את הצורך הדחוף והמיידי של עצירת העבודות להקמת גדר ההפרדה, עד לבירור כל ההשלכות הסביבתיות והאזרחיות של הקמתה על השטח ועל תושבי העיר והסביבה הקרובה לתוואי. בשטח זה ישנם ערכי טבע ומורשת ייחודיים ביותר והגדר עתידה לפגוע בהם אנושות".

מדוברת משרד הביטחון נמסר בתגובה: "המכתב טרם הגיע למערכת הביטחון אך יודגש כי משרד הביטחון פועל על פי הוראות הדרג המדיני ועל פי פסיקות בית המשפט. החל משלב התכנון הראשוני של תוואי גדר הביטחון ועד לשלבים אלה, מערכת הביטחון שיתפה ותיאמה את כל הנושאים הרלוונטיים מול כלל הרשויות. החל מרשות הטבע והגנים, רשות העתיקות ועיריית ירושלים, כל השיקולים הקשורים בהקמת הגדר, ובכללם נושא ערכי הטבע נלקחו בחשבון ונעשה מאמץ להימנע ככל הניתן מפגיעה בערכים אלה.

יצוין כי בג"ץ דחה פעמיים בחודש האחרון בקשה להוצאת צו נגד המשך העבודות. מערכת הביטחון תמשיך ליישם את הוראות הדרג המדיני על מנת להבטיח את בטחונה של מדינת ישראל".