הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הבוקר בוצע האכלוס השנתי של דגיגי האמנון בכנרת


הדגיגים, שגדלו בתחנת המחקר של משרד החקלאות, מועברים לכנרת לצורך איזון אוכלוסיית האצות באגם והעשרת הדגים בו. דגיגי האמנון מהווים חלק ממארג הדגים המסייעים לשמירת איכות מי האגם

מערכת פורטל החקלאות  23-8-2010


הבוקר (ב'), הועברו כ- 800,000 דגיגי אמנון מתחנת המחקר של משרד החקלאות בגינוסר לכנרת לצורך אכלוסם במי האגם, במטרה להעשיר את הדגה באגם ולשפר את איכות המים בו. מדובר באמנון הגליל המקומי של הכנרת, המוכר גם בשם אמנון לבן או דג "סנט פטר", הנחשב לדג מאכל אהוב על הישראלים. לאמנונים גם תפקיד של שמירת מאזן האצות בכנרת - דגי האמנון משמשים כמסנן ביולוגי לאצות האגם.

אכלוס האגם מתבצע מדי שנה על ידי אגף הדיג במשרד החקלאות, על פי החלטתה המקצועית של ועדת אכלוס הכנרת, המשותפת למשרד החקלאות, רשות המים, מעבדת חקר ימים ואגמים וארגון דייגי טבריה. מדיניות האכלוס נקבעת על סמך מצב האגם וסיכום האכלוס בשנה הקודמת. במהלך הקיץ מאוכלסים דגיגי כסיף ואמנון. דגיגי הכסיף מגודלים למטרה זו בתחנת המחקר בדור של אגף הדיג במשרד החקלאות. דגיגי האמנון מגודלים בתחנת המחקר גינוסר של אגף הדיג במשרד החקלאות.

בימים אלה מתבצע אכלוס דגיגי הכסיף - 450,000 דגיגים במשקל 10 גרם, ודגיגי אמנון גליל – 800,000 דגיגים במשקל 10 גרם.
במהלך החורף אוכלסו דגיגי בורי (קיפון), בעיקר מהמין קיפון מצוי (liza ramada). השנה אוכלס כ- 1 מיליון דגיגים, שמקורם בשפכי הנחלים לים התיכון.

אצות רבות בכנרת מפתחות רעלנים ופוגעות באיזון הביולוגי באגם ובאיכות מי השתייה. דגיגי האמנון מהווים חלק ממארג הדגים המסייעים לשמירת איכות מי האגם, במיוחד עתה כשהמפלס יורד, וזאת באמצעות סינון מספר סוגי אצות. הדגיגים, אשר כאמור ניזונים מהאצות, גודלו בתחנת המחקר של אגף הדיג בגינוסר במשך 3 חודשים, והועברו הבוקר ישירות אל אגם הכנרת.

על פי נתוני רשות המים, בעקבות רצף של 6 שנים עם מיעוט גשמים עד בצורת, מפלס הכנרת נמצא כיום 38 ס"מ מתחת לקו האדום התחתון, וממשיך לרדת בקצב של ס"מ אחד מדי יום עקב אידוי ושאיבה. מפלס נמוך מהקו האדום התחתון משפיע על החי והצומח בכנרת וכן על איכות המים. אכלוס הדגיגים בא לענות על צרכים אלה.