הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נדידת הציפורים בעיצומה: 20,000 חסידות חלפו היום בשמי ישראל


בשבוע האחרון כבר עברו מעל שמי ישראל מעל ל-100 אלף חסידות, אשר עושות דרכן מאירופה לאפריקה. מעל לחצי מיליארד ציפורים בדרך. חקלאי עמק בית שאן מקווים שהחסידות יחסלו את המכרסמים בשדות

מערכת פורטל החקלאות  24-8-2010


ימים אלה הם שיאה של נדידת הסתיו. ואלפי חסידות חולפות מדי יום מעל ישראל בדרכן לאפריקה. כך מדווחים תצפיתני מרכז הצפרות הישראלי של החברה להגנת הטבע. מהבוקר (ג') חלפו אלפי חסידות מעל עמק בית שאן, בדרכן אל צפון מדבר יהודה, ים המלח, מרכז הנגב, וסיני. במהלך היום צפויות לעבור בשמי ישראל להקות נוספות של אלפי חסידות ובימים הקרובים צפויות לעבור עוד מאות אלפים.

בחברה להגנת הטבע מסבירים שעד תחילת החורף יחלפו בשמי הארץ יותר מחצי מיליארד ציפורים. רוב הציפורים אשר נודדות מאירופה ומאסיה דרומה לאפריקה מעדיפות לעבור בדרך הבטוחה מעל לארצנו, במסדרון יבשתי צר שרוחבו פחות ממאה קילומטר, מאחר וממערב לישראל שוכן ים וממזרחה חסרים להן מקורות מים להרוות את צימאונן במעופן הממושך והמתיש.

חקלאי בית שאן נהנים במיוחד מלהקות החסידות. בעצת אנשי החברה להגנת הטבע, הם חרשו את השדות החקלאיים מוכי המכרסמים בכדי לחשוף את המכרסמים, כך שהחסידות שנחתו למנוחת ערב בשדות העמק נהנו משפע של מזון והחקלאים נהנו מהדברה ביולוגית.

הופעתן של להקות החסידות מסמלת את תחילת עונת הנדידה, אך הן לא היו הראשונות- החופמאים למשל, החלו את נדידתם כבר בחודש יולי.

במהלך נדידת הסתיו צפויות לעבור בשמי ישראל כ-600,000 חסידות, ובמשך החודשים הקרובים נבחין גם בלהקות ענקיות של איות הצרעים (עוף דורס גדול) שחולפות בהמוניהן, ולאחר מכן, בהדרגה, מאות מינים של ציפורים: עופות דורסים, שקנאים וציפורי שיר. את נדידת הסתיו יחתמו העגורים, שיסיימו נדידתם דרומה לקראת אמצע דצמבר.

תצפיתני מרכז הצפרות הישראלי של החברה להגנת הטבע פזורים ברחבי הארץ ועוקבים אחר הנדידה למטרות מחקר ולמטרות ביטחון- לתצפיות תפקיד חשוב בפרויקט משותף של חיל האויר והחברה להגנת הטבע למניעת היתקלויות בין מטוסים וציפורים.

לתמונות נוספות של חסידות בערבה לחצו כאן (צילום: גילה טל)