הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נמלת האש הקטנה נמצאה במספר משתלות בארץ


בבדיקות שקיים המשרד להגנת הסביבה נמצאה נמלת האש הקטנה במספר משתלות ברחבי הארץ. לבקשת הציבור, מפרסם המשרד רשימה מרוכזת של המשתלות והתאריכים בהן נבדקו ונמצאו נגועות בנמלת האש. עקיצתה של נמלת האש מכאיבה והיא פוגעת בגידולי השדה

מערכת פורטל החקלאות הישראלי  30-8-2010


בבדיקות שקיים האגף ללחימה במזיקים במשרד להגנת הסביבה בחודשים האחרונים נמצאה נמלת האש הקטנה במספר משתלות. ברחבי הארץ

המשרד להגנת הסביבה פנה למשתלות על מנת שתנקוטנה באמצעים הדרושים להדברת המזיק. למרות פעולות שביצעו המשתלות כאמור המזיק לא הודבר עד לרמה הדרושה ולפיכך עדיין קיים בחלקים מהמשתלות. כאשר נמצא כי משתלה נגועה וכי היא לא הצליחה במיגור המזיק בשטחה, פרסם המשרד את הדבר לצורך מניעת המשך הפצת המזיק בארץ.

לבקשת הציבור, להלן רשימה מרוכזת של המשתלות והתאריכים בהן נבדקו ונמצאו נגועות במזיק:

בית ירוק (רמת גן) - 1 ליוני 2010
יער (משמרת) - 20 ליוני
גרנות (פוריה) - 22 ליוני
צביאלי (מושבה כנרת) - 22 ליוני
מאירי (מושבה כנרת) - 22 ליוני
עין המפרץ (עין המפרץ) - 22 ליוני
רדואן (כפר כנא) - 29 ליולי
יגור (יגור) - 29 ליולי
שתיל (רמת השרון) - 30 ליולי
ברדי (הוד השרון) - 12 לאוגוסט

יצוין, כי בכוונת המשרד להמשיך ולעקוב אחר הימצאות המזיק במשתלות. במידה והמשתלות האמורות ימצאו נקיות מהמזיק בבדיקה החוזרת, יינתן אישור בכתב על כך למשתלה. כמו כן, ככלל, כל משתלה שנבדקה ונמצאה נקייה מהמזיק, יכולה לקבל על כך אישור בכתב מהמשרד.

בכוונת האגף ללחימה במזיקים להעלות בימים הקרובים לאתר המשרד את כל המידע הרלבנטי אודות המשתלות שנבדקו. מידע זה יתעדכן באופן שוטף.

נמלת האש הקטנה (Wasmannia auropunctata) היא מזיק פולש שהתגלה בישראל בשנת 2006. מקורה בדרום אמריקה והיא בין 100 המינים הפולשים הבעייתיים ביותר בעולם. נמלים קטנטנות אלה מתרבות מאוד, עקיצתן מכאיבה, הן פוגעות בחיות בית, בגידולי השדה ובמגוון הביולוגי בסביבה, ועלולות לגרום לנזק כלכלי כבד למדינה, לרשויות המקומיות ולגורמים פרטיים.

מיד עם גילוי נמלת האש הקטנה בארץ, החלו פעולות נמרצות לאיתור כל מוקדי הנגיעות ולהדברת הנמלה. המזיק נמצא עד היום ביותר מ - 85 ישובים רובם באזור השרון, גוש דן, דרום הכרמל, עמק יזרעאל וסובב כנרת.

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, מסר כי נמלה זו מתפשטת בארץ בצורה פאסיבית במעבר עציצים, גזם, אדמה ומוצרי עץ נגועים ע"י האדם. מהמידע הנמצא בידנו עולה כי דרך ההפצה העיקרית של הנמלה הוא על ידי מעבר של עציצים נגועים ממשתלות נגועות. המפגע עלול להתפשט במהירות ליישובים רבים נוספים, וקיים הסיכון שהנמלה תתפשט לכל היישובים במדינה. ככל שתתבסס הנמלה בעוד ישובים אזי הסיכוי להגביל את תפוצתה יקטן מאוד. היווצרות מפגעים נרחבים כאלה תגרום נזקים כלכליים ובריאותיים גבוהים מאוד.

השר ארדן הוסיף, כי לאור אופי המפגעים המשרד להגנת הסביבה הנחה את המשתלות הנגועות לבצע הדברה מיידית, לחזור ולנטר את המשתלה לנוכחות נמלת האש הקטנה ולבצע פעולות הדברה חוזרות עד להצלחה מלאה.

ד"ר אורי שלום, מנהל אגף לחימה במזיקים במשרד להגנת הסביבה, אומר כי קיים חשש שמשתלות נגועות בנמלת האש הקטנה ימכרו עציצים נגועים והיקף המפגע יתפשט, וקורא לציבור לסייע במלחמה כנגד התפשטות הנמלה ולמיגורה.