הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שוהם: התגלה מבנה ארכיאולוגי נדיר מתקופת בית ראשון


ככל הנראה מדובר בבית חווה חקלאית מתקופת בית ראשון, שהשתמר לגובה רב ובצורה מרשימה. המשקופים והעמודים עומדים באתר בדומה לאופן בו שימשו לפני 2700 שנה לערך. מצבו המצוין של המבנה פותח כיווני מחקר רבים, וכן אפשרות של פיתוח המקום והכשרתו לביקורי קהל

מערכת פורטל החקלאות הישראלי  2-9-2010


בחפירות ארכיאולוגיות נרחבות שעורכת רשות העתיקות באזור שוהם לקראת הקמת אזור תעשייה ע"י החברה הכלכלית שהם, הולך ומתגלה מבנה מתקופת הבית הראשון (המאה ה- 8' לפנה"ס) ברמת השתמרות יוצאת דופן. המבנה, שנראה כי היה בנוי בשתי קומות, נבנה על כיפת גבעה נישאה הצופה על הסביבה.

לדברי רונית לופו, מנהלת החפירה מטעם רשות העתיקות "נראה שמדובר בבית חווה חקלאית מתקופת בית ראשון, שהשתמר לגובה רב ובצורה מרשימה. המשקופים והעמודים עומדים באתר בדומה לאופן בו שימשו לפני 2700 שנה לערך. ממצאי החפירה מעידים כי המבנה שחשפנו ננטש ככל הנראה ערב כיבוש ישראל ויהודה על ידי האשורים".

גודל המבנה כ-45 מ"ר ולו חצר וקיר תוחם היקפי בשטח של כ- 2 דונם. בכניסה למבנה, שהינה מוקפדת במיוחד ובאיכות גבוהה, נחשף פתח עם משקוף מעוצב ולידו מדרגות חצובות בסלע המובילות לקומה השנייה. בפתח הכניסה ניתן להבחין בשקערוריות חצובות ששימשו להכנסת צירי הדלת. הדלת עצמה לא נמצאה, ויש להניח כי הייתה בנויה מעץ ולכן לא השתמרה. שקעים נוספים שימשו להתקנת בריח שהבטיח את נעילת הדלת בעת הצורך.

הקומה הנמוכה במבנה מחולקת לשני מרחבים - האחד שימש כנראה כחצר מרוצפת ולא מקורה, והשני היווה מרחב פנימי. בין המרחבים מפרידה שורה של חמישה עמודים שכל אחד בנוי מאבן גדולה ומסותתת בגובה 1.30 מ'. החלל הפנימי של המבנה התגלה כשהוא מלא אבני מפולת גדולות - רמז נוסף לקיום של קומה עליונה שקרסה. בקצה המרחב הפנימי התגלה פתח בנוי אל חלל תת קרקעי חצוב ששימש ככל הנראה כמחסן.

על רצפות הבית נמצאו כלי חרס רבים האופייניים לתקופת הברזל, הכוללים קנקנים, קערות, נרות שמן, ועוד.

מצבו המצוין של המבנה פותח כיווני מחקר רבים, וכן אפשרות של פיתוח המקום והכשרתו לביקורי קהל.