הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נתפסו והושמדו 11 טון של דבש מזויף


מועצת הדבש בשיתוף עם משרד החקלאות ופיתוח הכפר ומשרד הבריאות תפסו והשמידו 11 טון של דבש מזויף, שנמצאו באזור השרון והמרכז. במועצת הדבש הוקם מידע טלפוני שיענה על שאלות צרכנים

פורטל החקלאות הישראלי  7-9-2010


לקראת ראש השנה, פעלו פקחי יחידת הפיצו"ח (פיקוח צומח וחי) של משרד החקלאות ופיתוח הכפר, בשיתוף מועצת הדבש בימים האחרונים על מנת להתחקות אחר יצרן דבש שזייף דבש ושיווק אותו באזור המרכז והשרון. מדובר ב- 11 טון דבש ארוז אשר סומן כיצרן מוכר, לכאורה, באחד הסניפים של רשת קטנה באזור השרון, שמכרה את הדבש המזויף.

הדבש המזויף שנתפס נשלח תחילה לבדיקת מעבדה על מנת לזהות האם מדובר בדבש אמיתי העשוי צוף. תוצאות הבדיקה אכן הוכיחו כי מדובר בזיוף. על פי תוצאות המעבדה, ה"מתכון" לדבש הורכב מחומרי טעם, ריח וצבע, במקום מצוף פרחים. סך הכל נתפסו אלפי צנצנות דבש מזויף, בהם למעלה מ-11,000 ק"ג דבש.

זיוף דבש על ידי עבריינים והפיכתו בכך ל"כשר" לשיווק בישראל, נעשה כיוון שהרווח הגלום בעבירה זו הינו גדול במיוחד. משרד החקלאות ופיתוח הכפר ומועצת הדבש אוסרים על שיווק דבש שאינו עומד בתקן הישראלי לדבש - על פי הגדרתו דבש הוא מוצר אותו מפיקות הדבורים מצוף פרחים. על פי התקן דבש איכותי הוא דבש מזן אחד או ממספר זנים שונים (מעורב) הנירדה על ידי מגדל הדבורים בהתאם לפרוטוקול איכות, הכולל הנחיות כיצד לחמם את הדבש, כיצד לסנן אותו, כיצד לערבבו ועוד.

לאחר שאושש החשד, יחידת ההפיצו"ח של משרד החקלאות, שפעלה בשיתוף עם משרד הבריאות, הוציאה צו השמדה לסחורה ולמלאי שנמצאו בסניפי הרשת, וכן לחברת השיווק ששיווקה להם. כל כמות הדבש הושמדה. החקירה אודות מקור הזיוף נמשכת.

מנכ"ל מועצת הדבש, הרצל אבידור: "בעקבות המידע אודות הזיוף, מועצת הדבש מרחיבה את פעולות הפיקוח לקראת חגי תשרי לסניפים נוספים, על מנת להבטיח לציבור מוצרים שיעמדו בתקן".

משרד החקלאות ומועצת הדבש קוראים לציבור לרכוש דבש רק מיצרנים מוכרים ובנקודות שיווק מסודרות או ישירות במכוורת הפרושות בכל הארץ.

במועצת הדבש הוקם מידע טלפוני שיענה על שאלות צרכנים בין השעות 11:00-16:00
בטלפון: 03-5621515, או באתר מועצת הדבש www.honey.org.il