הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


רשות המים שוקלת קיצוץ של עד 16.5% בהקצאות מים לחקלאות


בהתאחדות חקלאי ישראל אומרים היום, כי כל קיצוץ במכסות המים לחקלאות יהיה מחויב בפיצוי כספי הולם לחקלאים שיפגעו. ''חבל שמנהל הרשות פנה לתקשורת בטרם שוחח על כך עם נציגי החקלאים''

מערכת פורטל החקלאות הישראלי  16-9-2010


התוספת במים השפירים שקיבלו החקלאים ב-2010, בהיקף של 80 מיליון מ"ק, תקוצץ ככל הנראה
ב-2011 לאור ההערכות כי החורף הקרוב יהיה שחון.

לאחר בחינת המודלים האקלימיים של העולם וישראל בפרט, עולה כי לישראל צפוי חורף שחון במידה ניכרת מכל 5 החורפים השחונים האחרונים. ההסתברות להתממשות תחזיות אלו היא 60% ומחייבת הערכות חרום במשק החים, הכוללת קיצוץ בהקצאות המים לחקלאים וצעדי חסכון שונים. כך נמסר היום מרשות המים.

ב-2010 הסתכמה הקצאת המים השפירים לחקלאים ממערכת המים הארצית ב-430 מיליון מ"ק - תוספת של 80 מיליון מ"ק בהשוואה להקצאה בשנת 2009 שהיתה הנמוכה ביותר בכל הזמנים (250 מיליון מ"ק בלבד)

בהתאחדות חקלאי ישראל התפלאו לשמוע בכלי התקשורת את הודעת מנהל רשות המים על קיצוץ בסדר גודל של 80 מיליון קוב לחקלאות וזאת על סמך מודלים שונים עוד טרם החלה עונת הגשמים וללא ששוחח על כך עם נציגי החקלאים, כך אמר מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן.

ההודעה על הקיצוץ מיותרת בשלב זה, אומר וילן. אם בהמשך יתברר שאין מנוס מקיצוץ במים יש לעשות זאת בדרך של הדברות וניסיונות משותפים למצוא דרכים למזער את הנזקים לחקלאות ולמשק המים כמו העברת מכסות מים בין חקלאים ופתרונות יצירתיים אחרים.

ועדת המים של התאחדות חקלאי ישראל פונה לרשות המים להיכנס למו"מ מיידי על כל מכלול הנושאים הנוגעים לאספקת המים להתיישבות כדי להביא לכך שתחום חשוב זה ינוהל בדרך של הסכמות תוך שימוש בכל אנשי המקצוע ובעלי התפקידים על מנת להשיג את המטרות.

''כל קיצוץ במכסות המים לחקלאות בשנה הבאה יהיה מחויב בפיצוי כספי הולם לחקלאים שיפגעו'' כך החליטה ועדת המים של התאחדות חקלאי ישראל.

וילן מזהיר, כי כל ניסיון לכפות על החקלאים קיצוצים ללא הסדר או ללא פיצוי הולם יתקל בצעדי מחאה חריפים ומאבק ציבורי.