הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מדענים גילו כי מרכיב באשכולית מדמה מצב של צום בגוף


צוות החוקרים באוניברסיטה העברית, גילו במחקרם לראשונה את מנגנון הפעולה של מולקולת נרינג'נין הפועל על שלושה חלבונים בגרעין התא אשר שולטים על הפעילות המטבולית של האדם. הגילוי סולל את הדרך לפיתוח תרופות לדיאטה ולטיפול בסוכרת

האוניברסיטה העברית בירושלים  19-9-2010


צוות מדענים בראשות חוקר מהאוניברסיטה העברית גילו כי נוגד החמצון נרינג'נין האחראי לטעמה המר של האשכולית, מדמה בגופנו מצב של רעב גם בזמנים של שובע. מולקולה זו גורמת לכבד לפרק שומנים ותורמת בכך להורדת הכולסטרול ולהגדלת יכולת הספיגה של אינסולין בגוף. לגילוי משמעות במיוחד לחולי סוכרת סוג 2 ולאנשים הסובלים מעודף שומנים וכולסטרול בדם.

נרינג'נין הוא מרכיב הנמצא בשיעור גדול יותר באשכולית מאשר בפירות אחרים והוא פועל על שלושה חלבונים בגרעין התא השולטים על הפעילות המטבולית של האדם. חלבונים אלו אחראים על הבקרה והוויסות של ספיגת חומרי המזון בגוף.

צוות החוקרים, בראשות ד''ר יעקב נחמיאס מביה''ס להנדסה ולמדעי המחשב ע''ש בנין באוניברסיטה העברית, גילו במחקרם לראשונה את מנגנון הפעולה של מולקולת נרינג'נין והראו כי היא משפיעה על שלושה גורמי בקרה שונים של החלבונים. במאמר שהתפרסם באחרונה בכתב העת PlosOne מסבירים החוקרים כי מנגנון הפעולה של המולקולה בכבד מדמה מצב של צום. בזמן צום, מתחיל הגוף לפרק חומצות שומן בכבד ומעלה את הרגישות לאינסולין ברקמות השומן ההיקפי. ''זהו תהליך הדומה לתהליך הקורה בדיאטת אטקינס, רק ללא תופעות הלוואי של הדיאטה'', מסביר פרופ' מרטין ירמוש מאוניברסיטת הרווארד, שהיה שותף למחקר. ''בתהליך זה הכבד מפרק שומנים במקום סוכרים ומתנהג כמו במצב של צום''.

גילוי זה פורץ את הדרך לשימוש יעיל יותר במולקולת נרינג'נין כתרופה לטיפול בסוכרת סוג 2, בהשמנת יתר ובכולסטרול גבוה. המולקולה הטבעית מחקה את פעולתן של מספר תרופות נפרדות הקיימות כיום בשוק לטיפול בהורדת רמת השומנים בדם, בכולסטרול ובהעלאת הרגישות לאינסולין בקרב חולי סוכרת. הגילוי של ד''ר נחמיאס ועמיתיו יוכל להחליף את כל התרופות הללו בתרופה טבעית אחת המבוססת על נרינג'נין. פיתוח התרופה נמצא כרגע בשלבי ניסויים קליניים במעבדות בארה''ב.

מעבדתו של ד''ר נחמיאס מבקשת ליצור דור חדש של תרופות שישנה את ההתמודדות של האדם עם המזון. ''השאיפה של המעבדה שלנו היא להגיע למצב שבו יהיה ניתן לשלוט על המטבוליזם האנושי דרך התמודדות עם המערכת כולה ודרך כך לפתור חלק נכבד מהמחלות המטבוליות שנפוצות במאה ה-21 כמו כולסטרול גבוה, טרשת עורקים, בעיות בלב והשמנת יתר'', אומר ד''ר נחמיאס.

''הממצא אינו אומר כי על אנשים עם סוכרת סוג 2 להתחיל לאכול עכשיו כמויות של אשכוליות'', מזהיר ד''ר נחמיאס, ''זה עלול אפילו להיות מסוכן מאחר שבאשכולית ובפירות אחרים יש הרבה סוכר וחובה להתייעץ עם רופא בקשר לתרופות הנלקחות במקביל''.