הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


תוכנית חדשה: יערות ישראל יהפכו לשמורות טבע


בשורה טובה ליערות - משרד החקלאות ופיתוח הכפר מתכוון להכריז על כל יערות קק''ל כשמורות יער. ההכרזה תהווה מהפכה בכל הנוגע להגנת היער בישראל ובכך יוענק ליער מעמד מקביל לשמורת טבע וכל פעולה בשטחי היער העלולה לפגוע בו, תיאסר. כבר בשנה הקרובה יוכרזו 100,000 דונם כשמורות יער, ובשנים הקרובות יוכרזו 1.5 מיליון דונם כשמורות יער

שלומית קידר, פורטל החקלאות  20-9-2010


בשורה טובה ליערות לקראת השנה הבאה: משרד החקלאות ופיתוח הכפר בשיתוף עם קק''ל מקדם מהלך כולל של הכרזת כלל יערות קק''ל כשמורות יער. המשמעות: הכרזה על כל יערות ישראל כשמורות יער תהווה מהפכה בכל הנוגע להגנת היער בישראל. בעצם הכרזת שטחי יער כשמורות, מעניק משרד החקלאות ופיתוח הכפר ליער מעמד מקביל לשמורת טבע. קרי, כל פעולה בשטחי היער העלולה לפגוע בו, תיאסר, לרבות תהליכי בינוי.

במשך שנים ארוכות לא היה קיים בישראל הליך של הכרזה על שמורות יער. שמורות היער הוותיקות של ישראל הוכרזו בצורה בעייתית, בשנות ה- 30, על פי אבני גבול ולא על פי ציון גוש וחלקה. בשנות ה- 50 החלו להכריז על שמורות יער על פי גושים וחלקות, אך נוצר מצב שישנן מאות שמורות יער ותיקות שכאמור, הוכרזו בצורה לא מסודרת. מאז 1982 ועד העשור האחרון לא הפעילו שרי החקלאות את סמכותם ולא שקלו להכריז על שטחי יער נוספים בתמ''א 22 כשטחי ייעור מוכרזים. כתוצאה מכך, לא חלה עליהם פקודת היערות המקנה הגנה ליערות ל- 67% משטחי היער הקיים שבתמ''א 22.

השטח המוגדר כשמורת יער בישראל משתרע על 500,000 דונם. כלומר, משרד החקלאות ופיתוח הכפר ישלש בשלוש השנים הקרובות את שטחי שמורות היער בישראל.

כעת, כאמור, מקודמת תכנית שתכריז על כלל היערות בישראל כשמורות. הפרויקט המיוחד מבוצע על מנת להעניק לעצים הגנה כפולה מפני תהליכי פיתוח עתידיים, ובמסגרתו מתוכננות להיות מוכרזות שמורות יער בסדר גודל של כ- 1.5 מיליון דונם. על מנת לבצע הכרזה של שמורות יער אלו, נדרש ראשית המשרד לבטל את ההכרזות שבוצעו בשנות ה- 30, אשר על פיהן בלתי אפשרי לעבוד בכלים תכנוניים עכשוויים, ואז להכריז על שמורות אלו מחדש. בשנת 2009 הוכרזו 4 שמורות יער במסגרת פרויקט זה, בשטח כולל של כ- 25,000 דונם. כרגע נמצאות בתהליכי הכרזה 7 שמורות יער נוספות, בשטח כולל העולה על 35,000 דונם. בשנה הקרובה יוכרזו 100 אלף דונם כשמורות יער.

במקביל מתקיימת בשנים האחרונות הסדרה של מצאי היערות הקיים. שמורות יער הוגדרו בארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי. למעשה, שטחים רבים מוגדרים שמורות יער, אך בפועל שטחים רבים מהם בנויים כבר שנים, קרי שטחים אלה הינם ערים ויישובים בנויים מזה שנים. שטחים אחרים אשר הוגדרו כשמורות יער בתקופת המנדט, משמשים כשטחי חקלאות, מטעי זיתים, גנים לאומיים ושמורות טבע. במסגרת הרצון להסדיר ולדעת בדיוק אלו שמורות יער הן יערות בפועל, גורע המשרד שטחים אלו ממצאי היערות ומבטל בעצם את החפיפה בין שטחים אלו לשטחי שמורות יער.

חגי שניר, פקיד היערות במשרד החקלאות ופיתוח הכפר: ''השטחים הפתוחים והיערות בישראל הינם מצרך איכותי יקר שיש לשמר אותו בכל דרך אפשרית. הכרזה על כל יערות ישראל כשמורות יער תהווה מהפכה בכל הנוגע להגנת היער בישראל. בעצם הכרזת שטחי יער כשמורות, אנו מעניקים ליער מעמד מקביל לשמורת טבע וכל פעולה בשטחי היער העלולה לפגוע בו, תיאסר. כמובן שכל כוונה לפגיעה ביער על ידי בינוי או פיתוח יהפכו להליך קשה וארוך מבחינה בירוקראטית. אנו עושים את המהלך הזה בכדי לאפשר לדורות הבאים ליהנות מיערות ישראל ומהתועלות הסביבתיות והציבוריות הנלוות להם לשנים רבות''.