הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מגדלי תפוחי האדמה והגזר בנגב צופים עונת יצוא מוצלחת


קיבוצי חבל מעון מצפים לשנת יצוא מוצלחת של תפוחי אדמה וגזר בעקבות עליית המחירים באירופה. השי רובין, מנכ''ל מפעלי חבל מעון: אלמלא קיצוץ המים למשקים בעוטף עזה יכולנו להגדיל השנה את היצוא בלמעלה מ-50%

מערכת פורטל החקלאות הישראלי  24-9-2010


בקיבוצי חבל מעון בנגב המערבי, מגדלי ויצואני תפוחי האדמה והגזר מהגדולים בישראל, מצפים לעונת יצוא מוצלחת.

לדברי מנכ"ל מפעלי חבל מעון, השי רובין, מזג האוויר החם במיוחד ששרר בחודשי הקיץ באירופה וברוסיה כמו גם ממטרי סתיו המשבשים את האסיף פגעו ביבולי תפוחי האדמה והגזר בצורה קשה. ברוב המכריע של שטחי הגידול אין הערכות להשקיה והמגדלים מסתמכים על גשמי הקיץ, שבדרך כלל יורדים כסדרם ולכן הם לא היו ערוכים להתמודד עם היובש והחום. כתוצאה מהפגיעה ביבולים המחירים צפויים להיות גבוהים ב-25%-40% מהממוצע.

רובין אמר שלמרבה הצער משקי חבל מעון לא יכולים לנצל בצורה מלאה את ההזדמנות שנקרתה בפניהם ולייצר הכנסות ומקומות עבודה לחברי הקיבוצים ולעובדים מישובי הסביבה. בשנים האחרונות ביטלה הממשלה את תוספת המים שהיתה נהוגה כתמריץ ליצוא ובנוסף קוצצו 15% ממי השפד"ן.

לו היו עומדים לרשותנו עוד 7 מיליון קוב מים שהוקצו לנו בעבר יכולנו להגדיל את יצוא תפוחי האדמה שמגיע ל-45 אלף טון בלמעלה מ-50% נוספים ואת יצוא הגזר שמסתכם ב-20 אלף טון ביותר מ-30%. הביקוש באירופה וברוסיה הוא עצום וכל כמות היתה נקלטת, אומר רובין. זוהי החמצה של אפשרות לייצר הכנסות ולהכניס למדינה מטבע זר.

מנכ"ל מפעלי חבל מעון אמר שהוא פועל מול משרד החקלאות ורשות המים להחזיר לקיבוצי "עוטף עזה" את מכסות המים שהיו בעבר על מנת לאפשר בעונות הבאות להגדיל את היצוא. המדינה צריכה לעשות כל מאמץ לאפשר לישובים הסמוכים לגבול להגדיל את הבסיס הכלכלי והחקלאות היא הכלי המרכזי לכך.