הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מתקני מחזור בעיצוב חדשני - בקרוב ברחבי ישראל


במהלך החודש האחרון הוזמנו מעצבי מוצר ואדריכלים בישראל להתחרות על האפשרות לעצב את הדור הבא של מתקני המחזור בישראל. עשרות שלחו את הצעותיהם, ואלו עמדו לבחירת הציבור. 3 מהם הגיעו למקומות הראשונים. מאות מתקני המחזור החדשים שיוצבו בקרנות הרחובות בשנים הקרובות יהיו על פי העיצוב שהוצע על ידם

מערכת פורטל החקלאות הישראלי  27-9-2010


תחרות "יופי של מחזור" של המשרד להגנת הסביבה ותאגיד המחזור אל"ה, הגיעה לשיאה עם ההכרזה על שלושת המעצבים אשר יטביעו את חותמם על המרחב הציבורי של ישראל - מאות מתקני המחזור החדשים שיוצבו בקרנות הרחובות בשנים הקרובות יהיו על פי העיצוב שהוצע על ידם.

במהלך החודש האחרון הוזמנו מעצבי מוצר ואדריכלים בישראל להתחרות על האתגר לעצב את הדור הבא של מתקני המחזור בישראל. עשרות שלחו את הצעותיהם, ואלו עמדו לבחירת הציבור - הן באמצעות הצבעה באינטרנט והן באמצעות ועדת שיפוט שכללה נציגים מתחום איכות הסביבה, עיצוב ואדריכלות, ותכנון העירוני.

הכלובים נשפטו על פי קריטריונים של אסתטיקה, כמו גם ישימות ובטיחות.

אלפי אנשים נכנסו לאתר התחרות והצביעו עבור מתקני המיחזור אשר יוצבו ליד מקום מגוריהם. נחמה רונן יו"ר תאגיד המחזור, ציינה : " התחרות אפשרה לציבור הישראלי להשפיע על מראה מתקני המחזור שנהפכו כבר לחלק מתרבות היום-יום שלנו. 400 אלף בקבוקי שתייה המובאים מדי יום לכלובי המיחזור ברחבי הארץ, הם ההוכחה לכך שהציבור הישראלי מכיר בחשיבות המיחזור ומוכן לעשות זאת בצורה וולונטרית".

מהפכת המחזור הוולונטרי ממשיכה - אלפי מתקני מיחזור יוצבו בשנה הקרובה. המיחזור הוולונטרי הוא אחד ממהלכי שינוי התנהגות המשמעותיים שנעשו בישראל באמצעות הסברה בלבד, כאשר היקף הבקבוקים המובאים ע"י הציבור גדל משנה לשנה - רק בתשעת החודשים הראשונים של 2010 נאספו 30 מליון בקבוקים יותר מבתקופה מקבילה.

בשנה הקרובה יותקנו אלפי מתקני מיחזור נוספים, מהעיצובים החדשים, בין השאר בערים שבהן לא היו מתקני מיחזור עד כה. בחצי השנה האחרונה הוצבו לראשונה מתקני מיחזור בישובים נצרת עילית, בית שאן, קריית ים ורכסים וכמו כן הוצבו מתקנים בערים בהם הייתה כמות מזערית של מתקני מיחזור כמו עכו (80), חדרה (100) ונתניה (175). הביקוש לכלובים הגיע גם מרשויות ערביות ודרוזיות, כגון קלנסוואה, שפרעם, כפר קאסם, דבוריה, דיר אל אסאד , דלית אל כרמל, עוספייה ועוד, לדברי נחמה רונן:" אנו מאמינים כי קצב התקנת תשתית הכלובים והגידול המתמיד במיחזור הבקבוקים על ידי הציבור יאפשר להגיע ליעד איסוף של 50% תוך שלוש שנים כפי שמחויב על פי חוק".

שלושת העיצובים הזוכים בתחרות הם:



מקום ראשון:

חן גיטרמן - "העץ הירוק". דבר המעצבת: מתקן המעוצב כפינת חמד ירוקה ורומנטית , המזכירה לנו לשמור על הטבע, וליהנות ממנו. כל הפונקציות הנחוצות למיחזור מאוגדות במראה עדין ונעים לעין. חן הינה בוגרת המכון הטכנולוגי בחולון.



מקום שני:
נעם טננבאום - מסטודיו טננבאום חזן - המיכל הנושם. דבר המעצב: כמו גוף חי, המיכל משתנה במחזור השימוש: כשהוא מרוקן, מראהו צנוע, כמעט שקוף, וככל שהוא מתמלא - מראהו מתרחב ומתעגל. המיכל הותאם לשימוש נוח וברור לכלל המשתמשים (ילדים, מבוגרים ואנשי התיפעול). סטודיו טננבאום חזן הינו סטודיו בוטיק לעיצוב תעשייתי בהרצליה פיתוח. נוסד ב1994 ועוסק בעיצוב ופיתוח מוצרים למגוון רחב של חברות מהארץ ומהעולם.



מקום שלישי:
יפעה לוין - מיחזור אורבני. דבר המעצבת: מתקן המחזור זוכה למראה מרענן-אורבני, צעיר ועכשווי. באמצעים טכנולוגיים פשוטים ונצרת במתקן תמונת נוף של עיר מודרנית אשר הופכת את התמקן לבולט בסביבתו ומעודדת את השימוש בו. לוין היא מעצבת ויוצרת , תושבת תל אביב.