הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הצעת החלטה: עידוד קליטת חקלאים חדשים בפריפריה


לדברי שר החקלאות שלום שמחון, הצורך בתוכנית המשך בא מתוך הכרה בחשיבות הרבה ובצורך לחזק את ישובי הפריפריה ולהגביר את קצב קליטת המתיישבים החדשים. על פי ההערכה, רוב הקליטה תהיה בערבה תיכונה, כיכר סדום, רמת נגב ומועצה אזורית אשכול

מערכת פורטל החקלאות הישראלי  8-10-2010


הממשלה תקיים ב- 17/10 ישיבה מיוחדת בקיבוץ דגניה לרגל 100 שנות התיישבות. שר החקלאות, שלום שמחון, יציב בישיבה שיא, עת יביא לאישור הממשלה 7 הצעות מחליטים, שכולן עוסקות בחיזוק ההתיישבות והחקלאות, בעיקר בפריפריה, וכן בהנחת יסודות לגיבוש פני ההתיישבות העובדת בשנים הבאות.

במסגרת ההצעות הונחה הצעה לקליטת משפחות חדשות בפריפריה אשר תעסוקנה בחקלאות. ההצעה נועדה לקדם, לחזק ולפתח את החקלאות וההתיישבות בפריפריה. במסגרת התוכנית תוכשר קרקע לחקלאות עבור נחלות חדשות בפריפריה, ויינתנו מענקים לגורמי ייצור לנקלטים החדשים, אשר יאפשרו עיסוק בחקלאות ובתחומים משלימים מתחום הכפר.

הממשלה תטיל על מנכ"ל משרד החקלאות ופיתוח הכפר והממונה על התקציבים במשרד האוצר להכין בתוך 60 ימים, תוכנית לקליטת חלוצים חדשים אלו.

בשנים 2008-2010 נקלטו 44 משפחות חדשות ביישובי הפריפריה. לדברי שמחון, הצורך בתוכנית המשך בא מתוך הכרה בחשיבות הרבה ובצורך להמשיך לחזק את ישובי הפריפריה ולהגביר את קצב קליטת המתיישבים החדשים. על פי הערכת משרד החקלאות, רוב הקליטה תהיה בערבה תיכונה, כיכר סדום, רמת נגב ומועצה אזורית אשכול.

קליטת משפחות צעירות ביישובים חקלאיים בפריפריה מאפשרת המשכיות באמצעות יצירת קהילה רב-דורית. משפחות אלה מהוות מנוף לפיתוח וקידום טכנולוגיות חדשות בחקלאות, לפיתוח חברתי, לקליטת ילדים בגני ילדים ובבתי הספר. הסיוע הממשלתי המוצע, יביא לחיזוק הפעילות הכלכלית והחברתית של האזור כולו .

לדברי שמחון החקלאות עודנה אטרקטיבית, גם עבור הדור הצעיר, וזאת על אף הקשיים הכרוכים בעבודה החקלאית. "אחת המשימות העיקריות של משרד החקלאות היא הכשרת הדור הבא של חקלאי ישראל. החקלאות הישראלית התייצבה על שני סוגים של פעילות: אחת מאד כלכלית, גדולה, מתקדמת מבחינה טכנולוגית ורווחית. השנייה- חקלאות זעירה, שהעוסק בה משלב עבודה נוספת. חקלאות מסוג זה מסייעת בשמירת קרקעות המדינה. הדור החדש יכול להשתלב בפעילות חקלאית משני הסוגים. יש מי שרוצה לפתח חקלאות אינטנסיבית, ומיזמים גדולים, ויש מי שרוצה להגשים חלום ילדות ולעבד שטחים קטנים לגידולי נישה מאד מיוחדים- כמו גידולים אורגנים, יינות בוטיק, כרמי זית- שלא מצריכים התמחות בחקלאות לבדה. אנשים אלו יכולים לעבוד בהייטק, בחינוך או בכל מקצוע אחר במקביל.

להצעת ההחלטה המוגשת לממשלה לחץ כאן
לחוות הדעת המשפטית בנושא לחץ כאן