הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


כ-14% מהעסקים בישראל עומדים בפני סכנת סגירה


כ-27.5% מבתי העסק נמצאים בסיכון גבוה, כאשר בענף הביגוד והחקלאות נרשמה עליית הסיכון הבולטת ביותר. חברת המידע העסקי דן אנד ברדסטריט: המשך סביבת עסקים דומה יוביל לכך שהחברות יעמדו בבעיות תזרימיות שיקשו על המשך פעילותן

מערכת פורטל החקלאות  11-10-2010


מדד ספטמבר של 2010 של חברת המידע העסקי דן אנד ברדסטריט, חושף עלייה מדאיגה נוספת ברמת הסיכון הענפי במשק. זאת בהמשך לגידול מתמשך בסיכון הענפי במשק.

נתוני דן אנד ברדסטריט, העוסקת בניהול שוטף של סיכוני אשראי, מצביעים כי שיעור בתי העסק בישראל הנמצאים בפני סכנת סגירה עומד על 13.4% לעומת 13.26% בחודש שקדם לו, המהווים עלייה של 0.31% מתחילת השנה
(13.09%, בינואר 2010).

נכון להיום נמצאים 16,642 בתי עסק בישראל בסיכון גבוה, המשך סביבת עסקים דומה תוביל תוך חצי שנה לבעיות תזרימיות שתקשה על המשך פעילותם או תוביל לקריסתם. העלאת הריבית של בנק ישראל מפחד האינפלציה ובעקבות זאת התחזקות השקל מראה סימנים בענפים הממוקדים בייצוא המשפיעים לרעה על מדד הסיכון הכלל משקי.

בתחום החקלאות אנו עדים למדד הסיכון הגבוה שנמדד בשנה וחצי האחרונות בשיעור של 10.56% בספטמבר 2010 מול שיעור של 9.91% במרץ 2009. כלכלני דן אנד ברדסטריט מעריכים כי מקור העלייה נעוץ החום הכבד ששרר במהלך יולי אוגוסט ופגע באופן משמעותי ביבול ובגידולים החקלאיים. ההערכה היא כי חקלאים רבים סופגים הפסדים על אובדן סחורה ובלא קבלת מענה ממשלתי הדבר עלול להוביל לבעיות תזרים קשות של עסקים בתחום.

אפקט נוסף של הפגיעה בחקלאים הוא הפגיעה בחקלאים המגדלים לייצוא. התחזקות השקל לרמתו הגבוהה מזה מספר שנים מובילה לפגיעה ביבול המיוצא לאירופה כמו פרחים ופירות המיוצאים לאירופה על ידי ישראל.

ענף נוסף בו נרשמה עלייה בולטת בהיקף העסקים הנמצאים בסיכון גבוה היא חנויות המזון שרשם בחודש ספטמבר עליה של כאחוז (!). שיעור העסקים שנמצאו בסיכון גבוה בחודש ספטמבר עמד על שיעור של 27.48% מול שיעור של 26.43% בחודש אוגוסט. ההערכה היא כי הפרסום הרב שהשקיעו רשתות המזון הגדולות והמבצעים חסרי תקדים בהם נקטו על מנת למשוך את הלקוחות הובילה לדחיקה של נתח המכירות של המכולות הקטנות ועקב כך לגידול בהיקף העסקים בסיכון בתחום זה. היבט דומה מסתמן גם בשיעור העסקים בסיכון גבוה בתחום קמעונאי הביגוד שרשם בחודש ספטמבר עליה חודשית של 0.19% ועליה בשיעור של 0.69% מתחילת השנה. תחום זה מושפע ממגמות עונתיות אולם בניגוד לשנים קודמות מוסיף החודש הסיכון בתחום לעלות. ההערכה היא כי כניסת הרשתות הבינלאומיות לישראל מובילה לדחיקה של הרשתות הקטנות שאינן יכולות לעמוד בעלויות הגבוהות של שכר הדירה במיקומי הפריים בקניונים השונים. בדן אנד ברדסטריט מעריכים כי מגמת ההרעה בענף תוסיף להתחזק בחודשים הקרובים.

מדד הסיכון של חברת דן אנד ברדסטריט מתעדכן מדי יום בדיווחי ספקים בכל חלקי הארץ ומספק תמונה כוללת על מצבם של עסקים בכל הגדלים בישראל ומאפשר לאבחן באמצעותו מגמות כלכליות בהתרחשותן. ענפים הנמצאים בסיכון גבוה הינם כאלו אשר חברות המשוייכות אליהם עשויות להיקלע לכשלים עסקיים, החל מפיגור מהותי בתשלומים ועד לכדי חדלות פרעון.